2012/07/10

Peter Grimes



Gizarteari asko kostatzen zaio berezitasuna onartzea. Bereziaren aurrean indarkeria erabiliz erantzun izan du maiz gizarteak, banakoaren kalterako. Historian bilatuta adibide asko jar genezake baina XX. mendeari so eginez gero adibide gogorrak bezain iraingarriak aurkituko ditugu esfortzu handirik gabe.

Peter Grimes bakartia da eta bizi den herri txikiko gizartea kontra du. Bakarka dabil,  herri txikiak eskeintzen dion bizitza motari uko eginez. Bazterketa hau gainditzeko Peterek bi euskarri ditu: bata, herriko andereño eta ezkutuko maitea duena, Ellen Orford; bestea, duen lagun bakarra, Balstrode mariñela.

Berez, ez dakigu Peter Grimesen bazterketaren jatorria zein den baina operaren hasieran Peter epaitzen ari dira, bere morroia arrantza-ezbeharrez hil baita. Epaileak Grimesen errugabetasuna ebatziko duen arren gizarteak Grimes kondenatu egin du; argi dago Peter Grimesek ez duela etorkizunik. Gizartea gorrotoz itsutzen denean maitasunak eta errukiak ez dute lekurik. Eta halako gizartearen aurrean gizarteko kideek etsi egiten dute. Hala gertatuko da Ellen eta Balstroden kasuan, biok amore emango baitute.

Benjamin Britten, baztertua izan zenak, ederki margotzen digu banakoaren sufrimendua eta gizartearen zorrozkeria. Opera honetan Peter Grimes banakoa da, bakarrik dago; Ellen Orfordek uko egin beharko dio maitasunari eta lagunik onenak heriotzea gomendatzen dio. Peter Grimesen Brittenek hainbat giza taldek, hainbat banakok pairatu duen bazterketa soziala deskribatzen digu maisutasun handiz.

Hiru zati aukeratu ditut opera zoragarri honen sarrera borobiltzeko. Lehenengoan ospetsua den orkestrarako laugarren interludioa entzun dezakegu. (1) Passacaglia



Bigarrenean herriaren erantzun bortitza entzun dezakegu, lintxamenduaren deiak errepikatzen diren bitartean. (2) Who holds himself apart lets his prid.


Hirugarrenean Peter Grimesen errendizioa, bere azkena onartuz. Txalupa hartu eta hondoratuko du itsas zabalean. Epaia, errugabetasuna, istripuak,… dena alboratu eta herriaren kondena gauzatzera doa. (3) Grimes, Grimes!!


Bertsioa: Peter Grimes : Peter Pears (Peter Grimes, tenorea), Claire Watson (Ellen Orford, sopranoa), James Pease (Balstrode, baritonoa), Londongo Royal Opera House, Covent Gardengo Orkestra eta Abesbatza, Benjamin Britten (zuzendaria) Decca/1958.


Mucho le cuesta a la sociedad aceptar lo especial. En muchas ocasiones la respuesta de la sociedad ante ello ha estado teñida por la violencia y el individuo es el afectado por ello. Muchos ejemplos se podrían poner haciendo un somero repaso de la historia pero especialmente en el siglo XX podríamos encontrar fácilmente ejemplos tan contundentes como insultantes.

Peter Grimes es un solitario y la sociedad de su pequeño pueblo está en su contra. Es un solitario y ha renunciado al tipo de vida que su entorno le ofrece. Para superar su soledad Peter solo tiene dos asideros: su amor secreto, la maestra del pueblo Ellen Orford y su único amigo, el viejo marinero Balstrode.

En realidad no sabemos por qué Peter Grimes es rechazado pero la ópera comienza con un juicio contra Grimes por la muerte accidental de su aprendiz practicando la pesca. Aunque la sentencia declare su inocencia la sociedad ya le ha condenado y Peter ya no tiene futuro. En una sociedad cegada por el odio no hay lugar ni para el amor ni para la indulgencia y la actitud de cada uno de los miembros de esa sociedad es, habitualmente, la resignación, como así ocurrirá con Ellen y Balstrode, que finalmente abandonaran a Peter a su suerte.

Benjamin Britten, que fue un excluido, nos dibuja brillantemente el sufrimiento del solitario y la intransigencia de la sociedad. En esta ópera Peter Grimes es el individuo rechazado; Ellen Orford ha de renunciar al amor por la presión social y ha de ser su mejor amigo, Balstrode, quien le recomienda la muerte como única salida. En Peter Grimes Benjamin Britten nos enseña con maestría a través del sufrimiento de un solitario la exclusión de tantos grupos sociales.

En los tres momentos seleccionados podemos escuchar en primer lugar uno de los famosos interludios de la ópera, la Passacaglia (1). A continuación podemos escuchar la reacción violenta de los vecinos de Grimes, con llamadas histéricas al linchamiento de este (2). Finalmente, la renuncia, la rendición de Peter Grimes. Sentencia, inocencia, accidente,… todo se arrincona y el pueblo ya está dispuesto a ejecutar su sentencia (3).

Versión: Peter Grimes: Peter Pears (Peter Grimes, tenor), Claire Watson (Ellen Orford, soprano), James Pease (Balstrode, barítono), Coro y Orquesta de la Royal Opera House, Covent Garden de Londres, Benjamin Britten (director). Decca/1958.

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