2014/04/17

Théâtre du Capitole 2014/2015



Tolosako Capitole Antzokiaren denboraldi berriaren aurkezpen ofizialak nituen itxaropen guztiak gainditu egin ditu, behintzat bere izenburuei erreparatzen badiegu. Kostata aurkituko dugu beste denboraldia hain orekatua eta ausarta. Beste batzuk gaur egun pairatzen dugun krisi ekonomikoa betiko izenburuen amaigabeko errepikapena justifikatzeko erabiltzen duten bitartean hemen, Tolosan, antzokiaren zuzendaritzak operak dituen estetika, mugimendu eta sentikortasun desberdinen ispilua izatea erabaki du eta hau eskertzekoa da, benetan.

Blog honen lantzen dituen mendeei dagokienez Tolosak apostu sendoa egiten du. Arrazoi nahikotxo ematen dizkigu Capitolek Tolosaraino joateko eta hurrengo hilabetetan zehar denboraldi honen lekukoa izaten saiatuko gara. Kronologikoki hauek dira XX eta XXI. mendetako Tolosak aurkezten dizkigun operak.

Lehenengo aukera berezia da oso, Capitolek programa berean Benjamin Brittenen bi opera eskeiniko dizkigulako. Lehendabizikoa Owen Wingrave (1971) izango da, jatorriz telebistarako egin zen opera eta konpositore zoragarri honen azkenaurrekoa. Honekin batera eta ezohiko programa osatuz, The Turn of the Screw (Azkoinen bira, 1954). Zaia benetan eskaintza hain erakargarria egitea gaur egungo edozein antzoki-operan. Bi opera hauek Benjamin Brittenek misterioaren inguruan bi irakurketa desberdin deskribatzen dizkigute baina ideia iraunkor batekin: iraganaren mamuak. Lehenengoan bakezaletasunaren ideiarekin lotuta, bigarrenean, umeen balizko errugabetasunarekin. Opera hauek aurtengo azaroan zehar antestuko dira eta blog honetarako lehentasuna izango dira. Hona hemen operaren hasiera.



Abenduan zehar, Gabonetako egunetan hain zuzen ere, Amadeu Vivesen Doña Francisquita (1923) antzestuko da. Zarzuela hau tamaino handiko obra da eta Madril erromantikoaren deskribapen zehatza da. Oso gutxi taularatzen da estatu espainirratik kanpo eta arrarotzat har daiteke Tolosan egotea.

Hala ere, izenbururik ezohikoena Wolfgang Mittereren Massacre (Txikizioa, 2003) izango da, gaur egungo operaren adierazpenik interesgarria. Mittererek XVI. mendean egondako hugonoten txikizioan oinarritzen da indarkeriaz eta indarrez beteriko opera garatzeko. Obra hau bost abeslari eta bederatzi musikarientzako opera da eta elektronikoak garrantzi handia duelarik. Ahotsei eskatzen zaiona asko eta zaila da. Opera hau datorren urteko apirilan zehar ikusi ahal izango dugu. Bere ezaugarriak nabarmenki nozitzen dira hurrengo bideoan.



Hurrengo izenburua Sergei Prokofieven Obrucheniye v monastïre (Ezteiak momastegian, 1946)) entzungai izango dugu Capitolen. Orain dela bost urte aukera izan nuen opera hau leku berean ikusteko eta Prokofieven opera komiko hau benetan interesgarria da, Sevillan, eta amodiozko nahasketa eta korapiloak kontatzen dizkigu, tradizio buffaren barruan lerrokatua. Azpimarratzekoa da Tugan Sokhiev zuzendari musikala izango dela. Ikus dezagun opera honen eszena bat.



Amaitzeko, Giacomo Pucciniren Turandot (1926), blog honetan dagoeneko aurkeztuta dagoena. Tolosako Capitolek altua jarri du listoia. Neretzat ez dago beste operaldia hain interesgarria eta erakargarria. Neurri handi batean, eredugarria ere. Informazio gehiago: http://www.theatreducapitole.fr/1/saison-2014-2015/saison-2014-2015-1564.html?lang=fr




El teatro Capitole, de Toulouse ha conseguido superar las expectativas que tenía ante la presentación de la nueva temporada de ópera, por lo menos en lo que se refiere a los títulos anunciados. Difícilmente encontraremos una temporada de estas características tan equilibrada y valiente. Mientras otros se escudan en la tan cacareada crisis económica para justificar la repetición ad nauseam de los títulos de siempre otros como Toulouse ofrecen óperas que recogen las distintas  estéticas, corrientes y sensibilidades que en el mundo de este arte conviven, hasta terminar siendo espejo en el que más de uno habría de mirarse.

Por lo que a los siglos que trabaja este blog el teatro de Toulouse hace una apuesta seria. De hecho, se nos dan varias razones para viajar hasta la ciudad francesa y este blog tratará de ser testigo de la temporada durante los próximos meses. Cronológicamente estas son las óperas que anuncia Toulouse, correspondientes a los siglos XX y XXI.

La primera oportunidad es realmente especial pues el Capitole anuncia un programa Britten doble espectacular: Owen Wingrave (1971), ópera realizada en origen para la televisión y The Turn of the Screw (Una vuelta de tuerca, 1954). Propuesta tan valiente como atractiva la de este teatro. En estas dos óperas Benjamin Britten nos introduce en el mundo del misterio a través de dos lecturas distintas y una idea constante: la importancia de los fantasmas del pasado. En la primera ópera uniéndolo al ideal del pacifismo, en la segunda, con la supuesta inocencia del mundo infantil. Estas óperas se ofrecerán el próximo noviembre y trataremos de no perdérnoslas. Arriba puede verse en vídeo el inicio de la primera de las óperas mencionadas.

En diciembre, más exactamente en las fechas de navidad el Capitole ofrece la obra de Amadeu Vives Doña Francisquita (1923), zarzuela de tamaño grande y que describe el Madrid romántico. Título infrecuente fuera del estado español y novedad interesante, por lo tanto, para el público de Toulouse.

De todas formas, el título más infrecuente será Massacre (Masacre, 2003), de Wolfgang Mitterer, manifestación interesante de la creación más actual. Mitterer nos narra la masiva ejecución de hugonotes ocurrida en las guerras de religiones durante el siglo XVI y es una ópera llena de violencia y fuerza. Esta obra es para cinco voces, nueve instrumentistas y electrónica, constatando las enormes exigencias pedidas a las voces. Massacre podrá verse el próximo mes de abril. Las particularidades de esta obra pueden percibirse en el segundo vídeo arriba ofrecido.

El siguiente título que podrá escucharse en el Capitole será Obrucheniye v monastïre (Esponsales en el monasterio, 1946). Hace cinco años tuve la oportunidad de conocerla en el mismo recinto y puedo certificar el interés de esta ópera cómica del compositor soviético, situada en Sevilla y que nos narra las complicaciones sentimentales de una familia acomodada, dentro de la tradición de la ópera bufa italiana. A subrayar la dirección musical del siempre interesante Tugan Sokhiev. En la versión de Valeri Gergiev tenemos una escena de esta ópera en el tercer vídeo.


Para terminar una conocida ópera, ya presentada en este blog, Turandot, de Giacomo Puccini (1926). El Capitole de Toulouse ha puesto el listón muy alto y creo realmente difícil encontrar una propuesta tan interesante y atractiva como esta. En gran medida, una temporada a imitar. Más información en: http://www.theatreducapitole.fr/1/saison-2014-2015/saison-2014-2015-1564.html?lang=fr

No hay comentarios: