Tolosako Capitole Antzokiaren
denboraldi berriaren aurkezpen ofizialak nituen itxaropen guztiak gainditu egin
ditu, behintzat bere izenburuei erreparatzen badiegu. Kostata aurkituko dugu
beste denboraldia hain orekatua eta ausarta. Beste batzuk gaur egun pairatzen
dugun krisi ekonomikoa betiko izenburuen amaigabeko errepikapena justifikatzeko
erabiltzen duten bitartean hemen, Tolosan, antzokiaren zuzendaritzak operak
dituen estetika, mugimendu eta sentikortasun desberdinen ispilua izatea erabaki
du eta hau eskertzekoa da, benetan.
Blog honen lantzen dituen mendeei
dagokienez Tolosak apostu sendoa egiten du. Arrazoi nahikotxo ematen dizkigu
Capitolek Tolosaraino joateko eta hurrengo hilabetetan zehar denboraldi honen
lekukoa izaten saiatuko gara. Kronologikoki hauek dira XX eta XXI. mendetako
Tolosak aurkezten dizkigun operak.
Lehenengo aukera berezia da oso,
Capitolek programa berean Benjamin Brittenen bi opera eskeiniko dizkigulako.
Lehendabizikoa Owen Wingrave (1971) izango da, jatorriz telebistarako egin zen
opera eta konpositore zoragarri honen azkenaurrekoa. Honekin batera eta ezohiko programa osatuz, The
Turn of the Screw (Azkoinen bira, 1954). Zaia benetan eskaintza hain
erakargarria egitea gaur egungo edozein antzoki-operan. Bi opera hauek Benjamin
Brittenek misterioaren inguruan bi irakurketa desberdin deskribatzen dizkigute
baina ideia iraunkor batekin: iraganaren mamuak. Lehenengoan bakezaletasunaren
ideiarekin lotuta, bigarrenean, umeen balizko errugabetasunarekin. Opera hauek
aurtengo azaroan zehar antestuko dira eta blog honetarako lehentasuna izango
dira. Hona hemen operaren hasiera.
Abenduan zehar, Gabonetako
egunetan hain zuzen ere, Amadeu Vivesen Doña Francisquita (1923) antzestuko da.
Zarzuela hau tamaino handiko obra da eta Madril erromantikoaren deskribapen
zehatza da. Oso gutxi taularatzen da estatu espainirratik kanpo eta arrarotzat
har daiteke Tolosan egotea.
Hala ere, izenbururik ezohikoena
Wolfgang Mittereren Massacre (Txikizioa, 2003) izango da, gaur egungo operaren
adierazpenik interesgarria. Mittererek XVI. mendean egondako hugonoten
txikizioan oinarritzen da indarkeriaz eta indarrez beteriko opera garatzeko.
Obra hau bost abeslari eta bederatzi musikarientzako opera da eta elektronikoak
garrantzi handia duelarik. Ahotsei eskatzen zaiona asko eta zaila da. Opera hau
datorren urteko apirilan zehar ikusi ahal izango dugu. Bere ezaugarriak nabarmenki nozitzen dira hurrengo bideoan.
Hurrengo izenburua Sergei
Prokofieven Obrucheniye v monastïre (Ezteiak
momastegian, 1946)) entzungai izango dugu Capitolen. Orain dela bost urte
aukera izan nuen opera hau leku berean ikusteko eta Prokofieven opera komiko
hau benetan interesgarria da, Sevillan, eta amodiozko nahasketa eta korapiloak
kontatzen dizkigu, tradizio buffaren barruan lerrokatua. Azpimarratzekoa da
Tugan Sokhiev zuzendari musikala izango dela. Ikus dezagun opera honen eszena bat.
Amaitzeko, Giacomo Pucciniren
Turandot (1926), blog honetan dagoeneko aurkeztuta dagoena. Tolosako Capitolek
altua jarri du listoia. Neretzat ez dago beste operaldia hain interesgarria eta
erakargarria. Neurri handi batean, eredugarria ere. Informazio gehiago: http://www.theatreducapitole.fr/1/saison-2014-2015/saison-2014-2015-1564.html?lang=fr
El teatro Capitole, de Toulouse ha
conseguido superar las expectativas que tenía ante la presentación de la nueva
temporada de ópera, por lo menos en lo que se refiere a los títulos anunciados.
Difícilmente encontraremos una temporada de estas características tan
equilibrada y valiente. Mientras otros se escudan en la tan cacareada crisis
económica para justificar la repetición ad nauseam de los títulos de siempre
otros como Toulouse ofrecen óperas que recogen las distintas estéticas, corrientes y sensibilidades que en
el mundo de este arte conviven, hasta terminar siendo espejo en el que más de
uno habría de mirarse.
Por lo que a los siglos que
trabaja este blog el teatro de Toulouse hace una apuesta seria. De hecho, se
nos dan varias razones para viajar hasta la ciudad francesa y este blog tratará
de ser testigo de la temporada durante los próximos meses. Cronológicamente
estas son las óperas que anuncia Toulouse, correspondientes a los siglos XX y
XXI.
La primera oportunidad es
realmente especial pues el Capitole anuncia un programa Britten doble espectacular:
Owen Wingrave (1971), ópera realizada en origen para la televisión y The Turn
of the Screw (Una vuelta de tuerca, 1954). Propuesta tan valiente como atractiva la de
este teatro. En estas dos óperas Benjamin Britten nos introduce en el mundo del
misterio a través de dos lecturas distintas y una idea constante: la
importancia de los fantasmas del pasado. En la primera ópera uniéndolo al ideal
del pacifismo, en la segunda, con la supuesta inocencia del mundo infantil.
Estas óperas se ofrecerán el próximo noviembre y trataremos de no perdérnoslas. Arriba puede verse en vídeo el inicio de la primera de las óperas mencionadas.
En diciembre, más exactamente en
las fechas de navidad el Capitole ofrece la obra de Amadeu Vives Doña
Francisquita (1923), zarzuela de tamaño grande y que describe el Madrid
romántico. Título infrecuente fuera del estado español y novedad interesante,
por lo tanto, para el público de Toulouse.
De todas formas, el título más
infrecuente será Massacre (Masacre, 2003), de Wolfgang Mitterer, manifestación
interesante de la creación más actual. Mitterer nos narra la masiva ejecución
de hugonotes ocurrida en las guerras de religiones durante el siglo XVI y es
una ópera llena de violencia y fuerza. Esta obra es para cinco voces, nueve
instrumentistas y electrónica, constatando las enormes exigencias pedidas a las
voces. Massacre podrá verse el próximo mes de abril. Las particularidades de esta obra pueden percibirse en el segundo vídeo arriba ofrecido.
El siguiente título que podrá
escucharse en el Capitole será Obrucheniye
v monastïre (Esponsales en el monasterio, 1946). Hace cinco años tuve la
oportunidad de conocerla en el mismo recinto y puedo certificar el interés de
esta ópera cómica del compositor soviético, situada en Sevilla y que nos narra
las complicaciones sentimentales de una familia acomodada, dentro de la
tradición de la ópera bufa italiana. A subrayar la dirección musical del
siempre interesante Tugan Sokhiev. En la versión de Valeri Gergiev tenemos una escena de esta ópera en el tercer vídeo.
Para terminar una conocida ópera,
ya presentada en este blog, Turandot, de Giacomo Puccini (1926). El Capitole de
Toulouse ha puesto el listón muy alto y creo realmente difícil encontrar una
propuesta tan interesante y atractiva como esta. En gran medida, una temporada a imitar. Más información en: http://www.theatreducapitole.fr/1/saison-2014-2015/saison-2014-2015-1564.html?lang=fr
No hay comentarios:
Publicar un comentario