2012/06/14

Brundibar



“Opera” eta “nazien konzentrazio gunea” esaldi berean egotea agian harrigarria irudituko zaigu, kontzeptu kontrajarriak diruditelako baina musikaren historian horrelako adibideak gertatu dira bai. Nazien hiltzeko gune hauetan musika egin eta musika jo zuten. Agian baldintza hauetan egindako lanik ospetsuena Olivier Messiaenen Quatour pour la fin du temps (Denboraren amaierarako laukotea) izan da baina blog honen helburua opera denez, begira diezaiogun Brundibar operaren historiari.
Brundibar Hans Krása txekiarrak idatzi zuen 1938an, II. Mundu Gerra hasi baino lehenago baina konpositoreak ezin izan zuen orduan antzeztu. Opera honen lehen emanaldia Pragako umezurztegi batean izan zen 1942an baina emanaldi honetan parte hartu zuten hainbat lagunak Theresienstadt kontzentrazio gunean zeuden hurrengo urtean eta hor “sortu” zen bigarren aukera.
Nazioarteko Gurutze Gorria bisita bat egitera hurbildu zen Theresienstadtera bertako egoera zein zen jakin nahirik, eta naziek erabaki zuten Theresienstadteko “baldintza zoragarriak” erakusteko opera hau antzeztea egokia izan zitekeela. Nork pentsa zezakeen halako lana antzeztu zezakeen kontzentrazio gunea pertsonak hiltzeko diseinatuta egon zitekeenik? Eta naziek Hans Krása, musikariak eta ume abeslariak elkartu eta  baldintza basati haietan Brundibar antzeztera behartu zituzten. Goian dagoen argazkian emanaldi hauetan parte hartu zuen hainbat partaide agertzen dira Auschwitzera, hiltzera deportatu baino lehenago ateratakoa da.
Brundibar  umeentzako opera laburra da eta pertsonaia nagusiek umeen ahotsa eskatzen dute. Historioa oso sinplea da: Aninka eta Pepicek anai-arreben ama gaixo dago. Aita aspaldian hil zen eta familiaren egoera larria da oso dirurik ez dutelako amak behar duen botika erosteko. Dirua lortzeko herriko plazan abestu nahi dute baina Brundibar gaiztoak ez die uzten. Azkenean, hainbat ume eta animalien laguntzarekin helburua lortuko dute anai-arrebek.
Gaur egun Brundibar operaren balorerik handiena duen sinbolismoan datzala pentsatzen dut, alegia, Brundibar izugarrikeriaren artean sortutako argitxo itsaropentsua delako eta, aldi berean, nazionalsozialismoak burututako basakeriak ez ahazteko baliagarria delako. Oraindik hunkituta gogoratzen dut zer nolako ixiltasuna zabaldu zen iaz, Bilboko Arriaga Antzokian, emanalditxoa amaitu eta berehala goian daukazuen argazkia ikusi ahal izan genuenean.
Brundibar ezagutzeko hiru une koral ekarri dizkizuet: lehenengoa aurkezpena da eta amaren egoeraz berri ematen du. (1) Das ist der Sepp, armer Leute Sohn


Bigarrenean umeen abesbatza entzun ahal izango dugu (2) In den Häusern regt sich's nun




eta hirugarrenean azken eszena, umeak garaipena ospatzen ari dira. (3) Besiegt ist Brundibár!


Bertsioa: Nicole Brück (Sepp, umea), Angelina Ribeiro (Ann, umea), Freiburgeko Santa Ursulako Abesbatza eta Orkestra, Maria Veronika Grütters (zuzendaria).


“Ópera” y “campo de concentración nazi” en la misma frase puede parecer algo sorprendente pues ambos son conceptos antagónicos pero en la historia de la música han existido varios ejemplos. Entre las músicas surgidas en torno a los campos de exterminio nazis quizás la obra más conocida sea Quatour pour la fin du temps (Cuarteto para el fin de los tiempos), de Olivier Messiaen pero teniendo en cuenta que el tema de este blog es la ópera, centrémonos en la historia de Brundibar.
Brundibar fue escrita en 1938 por el checo Hans Krása solo un año antes de comenzar la II Guerra Mundial y por entonces no pudo estrenarse. La primera función de esta ópera se celebró en un orfanato de Praga en 1942 pero algunos de estos interpretes fueron enviados al campo de concentración de Theresienstadt y allá surgió una nueva oportunidad de escenificar esta ópera.
La Cruz Roja Internacional se trasladó al campo de Theresienstadt con el objetivo de saber las condiciones de los presos allá recluidos y los nazis decidieron que representar una ópera podría ser una buena fórmula para poder enseñar las “extraordinarias condiciones” en las que vivian los presos. ¿Quien podría creer que aquel lugar estaba diseñado para el exterminio de las personas si incluso podían representar una ópera? Y los nazis obligaron a Hans Krása, miembros de la orquesta y niños cantores a representar Brundibar en aquellas criminales condiciones. La fotografía colocada al inicio de esta entrada recoge a algunos de los participantes tras la función y apenas dias antes de ser trasladados a Auschwitz para ser eliminados.
Brundibar es una breve ópera pensada para los niños y ellos han de cantar los principales papeles. La historia es muy sencilla: Aninka y Pepicek, hermanos, tiene enferma a su madre. Su padre  ya falleció y su situación es muy delicada pues no disponen del dinero suficiente para comprar los medicamentos que su madre necesita. Con el objetivo de lograrlo deciden cantar en la plaza del pueblo pero Brundibar, el malo de la ópera, trata de impedirlo. Al final los niños, con la ayuda de otros niños y de distintos animales, conseguirán su objetivo.
Hoy en día el principal valor de Brundibar reside en su simbolismo, es decir, Brundibar es una pequeña luz de esperanza que emerge entre tanto horror y hoy nos sirve para no olvidar los crímenes cometidos por el régimen nazi. Aún recuerdo emocionado el silencio que cubrió todo el Teatro Arriaga, de Bilbao cuando al final de la representación se nos proyectó la foto que abre esta entrada, con los niños protagonistas en Theresienstadt.
Para conocer Brundibar he elegido tres momentos corales. El primero (1) es la presentación de los niños y de la situación de la madre. En el segundo (2) podremos oir una escena coral de los niños y en la tercera entrega (3) podemos escuchar el final de la ópera, cuando los niños celebran su triunfo final.
Versión: Nicole Brück (Sepp, niño), Angelina Ribeiro (Ann, niña), Coro y Orquesta de Santa Ursula de Freiburg, Maria Veronika Grütters (directora).

3 comentarios:

Sílvia dijo...

Hasta qué extremos tan perversos llega la maldad.

La música es una monada pero siempre estará revestida de horror. O eso espero, que nunca olvidemos.

Anónimo dijo...

oso interesgarria benetan. Blog hau gero eta gehiago gustatzen zait. Milesker blog hau sortzeagatik.

Enrique dijo...

Asko eskertzen dizkizut zure animoak. Errezagoa izango da aurrera egitea hor jarraitzen baduzu/e animoak ematen eta honekin batera zuen ekarpenak, kritikak eta abar. Mila esker.