Hurrengo azaroaren 2tik 15a arte Madrilgo Teatro Realek oso erakargarria den programa bikoitza eskeiniko du: Luigi Dallapiccolaren Il prigionero (Presoa) eta Giacomo Pucciniren Suor Angelica (Arreba Angelica) operak. Biek espetxeratuak dauden pertsonen miseriak azalaraziko dizkigute, bata Inkisizioak preso hartuta, bestea giza konbentzionalismoengatik espetxeratuta. Emanaldi hauek dira Suor Angelica OperaXXra ekartzeko arrazoi nagusiak.
Giacomo Puccinik idatzitako Il Tritticoaren (Triptikoa) barruan Suor Angelica bigarren opera dugu. Justu erdian dagoena, infernu (Il tabarro / Berokia) eta zeruaren artean (Gianni Schicchi). Suor Angelica, ondorioz, bi muturren arteko geltokia da, purgatorioa hain zuzen.
Ondorioz, Suor Angelica tranzitzioko operatzat hartu behar da eta bere osotasunean ulertzeko ezinbesbeteko jo genezake beste biekin taularatzea, baina azken boladan, gero eta gehiagotan triptikoa zatitzeko joera dago. Kasu honetan behintzat, aukeratutako lagun-bidaia interesgarria da oso.
Suor Angelicak bere borondatearen kontra komentuan dagoen moja baten egoera kontatzen digu. Hasieran ez dakigu zergatik dagoen hor; fedea arrazoi bakarra dela pentsa genezake, izeba printzesaren bisita izan arte. Orduan jakingo dugu Angelicaren erabakiaren atzetik zer dagoen: askatasun falta, familia noblearen presioak, zigorra,… eta dena ezkonduta egon gabe ama izan zelako.
Semea erditu eta berehala komentuan “atxilotu” zuten; hala ere, hau ez zen nahikoa familiaren abizenaren duintasuna ez zikintzeko. Zazpi urte pasa dira bere semearen berririk jakin gabe eta orain, lehendabiziko aldiz, senide bat datorkio. Angelicaren zoritxarrerako, izeba da datorrena: emakume gogorra, kupida gabea, irmoki familiaren erabakia defendatzen duena.
Semea gaixotu eta hil zela jakinarazten dio izebak. Honelaxe esaten dio Angelicari, inolako sentimendurik adierazi gabe. Angelicaren ametsa apurtu da betiko. Sinbolikoki bazen ere, seme ezezaguna zen benetako munduarekin zeukan lotura bakarra. Konbentuan egoteak zeukan logika bakarra egunen batean semearekin biltzeko balizko aukera zen baina orain itxaropena desagertu da. Angelicak bere buruaz beste egitea erabakiko du.
Puccinik azken momentuan Angelicaren arima salbatzea erabakitzen du. Ama Birjiña bera agertuko zaio, hildako umea erakutsiko dio amari eta barkatuta dagoela ulertaraziko dio.
Suor Angelicaren aukeratutako hiru zatiak hauexek dira: lehendabizikoan izeba eta Angelicaren arteko elkarrizketaren hasiera, izebaren zorroztasuna agerian uzten duena.
1/ Il principe Gualtiero, vostro padre (Gualtiero printzea, zure aita)
Bigarrenean Arreba Angelicak bere amaigabeko miña adierazten du, bizitzak zentzurik ez baitu bere semea hil eta gero.
2/ Senza mamma, oh bimbo (Ama gabe, ene txikitxoa)
Hirugarrenean, belar pozoingarriak hartu eta gero Angelicaren damua eta Ama Birjina eta txikiaren agerpena.
3/ Ah! Son dannata (Ah! Kondenatua nago!)
Bertsioa: Suor Angelica, Rosanna Carteri (Suor Angelica, sopranoa), Miti Truccato Pace (izeba printzesa), RAIren Milango Orkestra Lirikoa eta Abesbatza, Fernando Previtali (zuzendaria).
Entre los próximos 2 y el 15 de noviembre el Teatro Real, de Madrid presenta un programa doble muy atractivo: Il prigionero (El priionero), de Luigi Dallapiccola y Suor Angelica (Sor Angélica), de Giacomo Puccini. Ambas nos presentan la miserable situación de dos presos, uno como consecuencia de la Inquisición; la segunda, víctima de los convencionalismo sociales. Ambos dos, sin libertad. Esta es la razón por la que traigo hoy a OperaXX la ópera pucciniana.
Dentro de Il trittico (El tríptico) de Giacomo Puccini Suor Angelica es la segunda ópera. Es por lo tanto la central, la que se encuentra entre el infierno (Il tabarro / El abrigo) y el cielo (Gianni Schicchi). Suor Angelica es, en consecuencia, la estación intermedia entre dos extremos, el purgatorio.
Por lo tanto Suor Angelica ha de ser entendida como una ópera de transición y para comprenderla en su totalidad sería necesario escucharla en compañía de sus dos hermanas, aunque últimamente es cada vez más habitual fragmentar el tríptico y buscar compañeros de viaje inhabituales a cada una de las partes. Por lo menos en este caso el elegido es más que interesante.
Suor Angelica nos narra la historia de una joven recluida en el convento contra su voluntad. Al principio no tenemos más información acerca de las razones de su situación; lo lógico es pensar que es la fe la que la ha llevado hasta allá, hasta que recibe la visita de su tía princesa. Solo entonces conoceremos las razones que están detrás de esa decisión: la falta de libertad, las presiones familiares, el castigo,… y todo porque Angélica fue madre antes de casarse.
Tras dar a luz a su hijo fue inmediatamente recluida en el convento; a pesar de todo, esto no fue suficiente para defender el buen nombre de la familia. Siete años han pasado sin que la madre haya recibido una sola noticia acerca de su hijo y ahora, por primera vez, un miembro de su familia está con ella. Por desgracia para Angélica quien se le acerca es la tía, una mujer muy terca, sin piedad, quien defiende inflexiblemente la decisión de la familia.
El niño enfermó y murió. Así, sin más, se lo dicen a Angélica, sin sentimiento compasivo alguno. El sueño de Angélica ha quedado destrozado paras siempre. Su desconocido hijo era la única unión, siquiera simbólica, que le quedaba con el mundo real. El estar en el convento tenía, como única lógica, poder reunirse un día con su hijo pero ahora esta esperanza se ha desvanecido. Angélica decide suicidarse.
Puccini decidirá salvar el alma de Angelica en el último momento. La Virgen se le aparecerá para hacerle saber a Angelica que entiende su íntimo dolor; tambien le mostrará a su fallecido hijo, perdonando así el pecado mortal de la monja.
Los tres fragmentos elegidos para ilustrar esta ópera: en el primero asistimos a la primera conversación entre la tía y Angélica, donde podemos apreciar la rigidez de la primera (Il principe Gualtiero, vostro padre / El príncipe Gualtiero, vuestro padre) (1).
En el segundo, conocido el fallecimiento de su hijo, Sor Angélica manifiesta su dolor infinito, dando a entender que su vida ya no tiene sentido (Senza mamma, oh bimbo / Sin mama, oh pequeño) (2).
En el tercer fragmento, tras tomar Sor Angélica las hierbas venenosas se muestra el arrentimiento de esta, la aparición celestial con la Virgen y el hijo de la protagonista (Ah, son dannata! / ¡Ah, estoy condenada!) (3).
Versión: Suor Angelica, Rosanna Carteri (Sor Angelica, soprano), Miti Truccato Pace (tia princesa, mezzosoprano), Orquesta Lírica y Coro de la RAI, de Milán, Fernando Previtali (dirección musical).
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