Urriaren 27an Hans Werner Henze opera egile alemaniarra joan zitzaigun. Blog honek ezin dio berri honi muzin egin Hans Werner Henze azken hamarkadetan opera egilerik garrantzitsuenetarikoa izan baita. XX eta XXI. mendeetako opera babesten duen blog honek hona ekarri behar du Hans Werner Henzeren figura eta omenaldi xume moduan opera zehatz bat ekarri nahi izan dut, The Bassarids (Bakanteak).
Nahiko sinismen zabaldua den arren XX. mendean ez direla asko izan opera kopuru inportantea idatzi duten konpositoreak Hans Werner Henzek ia berrogei opera aurkeztu zituen, eta The Bassarids hamazazpigarrena da. Argi dago II Mundu Gerra eta gero Hans Werner Henze izan dela konpositorerik garrantzitsu eta emankorrenetarikoa; honen ondorioz bere ekarpen musikala goraipatzeko asmoz azken urtetan omenaldi eta errekonozimendu asko egin dizkiote munduan osoan Henzeri.
The Bassarids 1966ko Salzburgeko Udako Jaialdian estreinatu zuten, Christoph von Dohnányiren zuzendaritzapean. Hans Werner Henze garai honetan militantzia politikoan murgilduta zegoen, alderdi komunistakidea izan baitzen; Henzek gainera ez zuen ezkutatu homosexuala zenik eta bi arrazoi hauengatik Alemania uztera behartuta sentitu zuen bere burua eta Italia aukeratu zuen bizitzeko.
Opera hau Euripidesek egindako Bakanteak antzerki lanean oinarritzen da. Hala izanik The Bassarids operaren argumentuak arrazionaltasunaren eta emozio-pasioaren arteko borroka amaigabea planteatzen du. Arrazionaltasuna Tebaseko erregea den Penteok ordezkatzen du eta bigarrena, pasioa, Dionisyos jakinkoaren bidez gauzatzen da.
Henzek berrogei urte zituen The Bassarids estreinatu zutenean eta opera honen barne antolaketa nahiko berritzailea izan zen: sinfoniak bezala ekitaldi bakarra izan arren, lau mugimendutan antolatuta dago eta atsedenaldi barik taularatu behar da. Iraupena bi ordukoa du eta orkestra sinfoniko zabala eskatzen du Henzek, zortzi ahots-bakarlarientzat.
The Bassarids ezagutzeko gaur bi zati besterik ez ditut ekarri biak oso luzeak baitira. Lehendabizikoan “sinfonia” honen lehen mugimendua entzungo dugu. Dionysos, atzerritarraren formapean Tebaseko gortean agertuko da eta bere erlijio berria iragarriko du, Penteo erregea hasieratik kontra egon arren
(1) Pentheus is now our Lord (Orain Penteo gure jauna da)
Bigarren zatian operaren amaiera entzuteko aukera izango dugu. Atzerritarrak kontrolpean du gortea eta jaun eta jabe da bertan. Penteo hil egiten dute eta atzerritarrak Dioniso jainkoa dela onartzen du.
(2) Glory to Dionysus who has blessed our hunting! (Agur, Dionisio, gure ehiza bedeinkatu duzu eta!!)
Bertsioa: The Bassarids, Kenneth Riegel (Dionisio, tenorea), Andreas Schmidt (Penteo, baritonoa), Karen Armstrong (Agave, sopranoa), Ortrun Wenkel (Beroe, kontraltoa), RIASeko Ganbara Abesbatza, Berlingo Irratiko Orkestra Sinfonikoa, Gerd Albrecht (zuzendaria).
El pasado 27 de octubre fallecía el compositor alemán Hans Werner Henze y este blog no podía dejar pasar por alto un hecho así pues Hans Werner Henze ha sido uno de los compositores de ópera más importantes de las últimas décadas. Este blog, dedicado a la ópera de los siglos XX y XXI está obligado a traer aquí la figura y la obra de Henze y a modo de sencillo homenaje he querido traer su obra The Bassarids (Las bacantes).
A pesar de estar muy extendida la idea de que en siglo XX no hubo compositores especialmente dedicados a la composición de ópera conviene recordar que Hans Werner Henze escribió casi cuarente y esta, The Bassarids es la decimoséptima. Es evidente que la figura de Henze es la del compositor más importante y prolífico en el mundo de la ópera tras la II Guerra Mundial; es por ello que en los últimos años Henze recogió muchos homenajes y reconocimientos públicos por todo el mundo para resaltar la importancia de su aortación musical.
The Bassarids fue estrenada en el Festival veraniego de Salzburgo en función dirigida por Christoph von Dohnányi. En aquel momento Hans Werner Henze estaba muy implicado a su militancia política pues fue destacado militante del Partido Comunista; además Henze no escondió su homosexualidad y ambas razones (su militancia y su opción sexual) fueron las que le obligaron a dejar Alemania e instalarse en Italia.
Esta ópera está basada en la obra Las bacantes, de Eurípides y trata en su argumento la eterna lucha entre la racionalidad, aquí representada por el rey tebano Penteo y la pasión emocional, aquí concretada en un extranjero desconocido que resulta ser el dios Dionisio.
Un Henze de cuarenta años estrenó esta ópera que tiene una estructura interna peculiar. A pesar de ser una ópera organizada en un solo acto y que ha de representarse sin corte alguno, la obra, como si fuera una sinfonía, dispone de cuatro movimientos. Su duración es de dos horas y requiere la presencia de ocho solistas vocales y una amplia plantilla orquestal.
Para conocer The Bassarids he traido en esta ocasión solo dos cortes musicales, ambos de larga duración. En el primero, el primer movimiento de la “sinfonía” el dios Dionisio aparece en forma de extranjero desconocido ante la corte de Tebas con la idea de anunciar su nueva religión, lo que conllevará la oposición del rey Penteo. (1) Pentheus is now our Lord (Penteo es ahora nuestro señor)
El segundo fragmento nos ofrece el cuarto movimiento de la ópera. El extranjero tiene bajo su control a la corte y se cumple su voluntad. Penteo es asesinado y el extranjero reconoce ser el dios Dionisio. (2) Glory to Dionysus who has blessed our hunting! (¡¡Gloria, Dionisio, quien ha bendecido nuestra caza!!)
Versión: The Bassarids, Kenneth Riegel (Dionisio, tenor), Andreas Schmidt (Penteo, baritono), Karen Armstrong (Agave, soprano), Ortrun Wenkel (Beroe, contralto), Coro de Cámara de la RIAS, Orquesta Sinfónica de la Radio de Berlin, Gerd Albrecht (dirección musical).
1 comentario:
Me interesa mucho esta versión de The Bassarids. ¿Sería posible recibir los links de descarga? Te lo agradecería mucho.
Antonio
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