2012/12/17

What Next?



Elliot Carter konpositore estatubatuarra aurreko azaroaren bostean hil zen. Hau da Carterrek egin zuen opera bakarra blog honetara ekartzeko arrazoi nagusia  XX. mendeko figura garrantzitsuenetarikoa izan baita. Ez opera munduan, What Next? (Eta orain, zer?) bere ekarpen bakarra izan baitzen, baina gutxi dira Carter bezelakoak,  mende oso baten lekuko.
Aipatu bere ekoizpen musikalaren barruan What Next? opera bakarra dela, eta hala da. Gainera, oso opera laburra da, berrogei minutu besterik ez du irauten. Esan beharra dago Carterek larogeita hamar urte beteak zituela izenburu honi ekin zionean. Carter azken egunera arte aritu da lanean eta 103!! urterekin bere Sinfonietta prestatzen ari zen Ingalaterran estreinatzeko asmoz.
Elliot Carterrek opera enkargu asko jaso zituen bizitzan zehar baina ez zion inoiz ekin, bere aburuz beharrezkoa baitzen ohiko operen eskemak gainditu eta zeozer berria eskeintzea entzulegoari. Carterek gaurkotasun handiko historioa nahi zuen opera egin ahal izateko, ohiko jatorri literario edota historikoak alboratuz; alegia, edonork bizi lezakeen istorioa nahi zuen eta berandu bazen ere, Paul Griffitsek eman zion behar zuen argumentua, gaur egun oso ohikoa den ekintza batean oinarritua: auto istripuak.
Operaren hasieran perkutsioak auto istripuaren berria ematen digu. Zorionez, ez da inor zaurituko, baina auto barruan zeuden guztiok (familia bereko sei kide, hain zuzen) arazo berbera izango dute: memoria, eta honekin batera  iragana,  maitasunak eta gorrotoak,  bertute eta miseriak galdu dituztela. Perkutsioak kontatzen digun istripua da “ekintza” bakarra, opera honen ezaugarri nabarmenetarikoa baita ekintza dramatiko eza. Horregatik What Next? une zehatz batean giza talde zehatz batek pairatzen duen egoeraren argazkia dela esan genezake.
Senide bakoitzak besteekiko duen harreman mota berraurkitu beharko du eta hemen  Carterek kontraesan bitxia eskeintzen digu. Informazioa asko eta erraz mugitzen den mundu honetan,  familia batek informazio ezari aurre egin beharko dio, zerotik abiatu eta pixkanaka senide bakoitzak bere nortasuna eraiki beharko du.
Sei pertsona, sei izaera desberdin: bi ezkongai gazte daude, orain beraien arteko harremana zein den ez dakitenak; gizon bat, bere izena “Harry edo Larry” den gogoratzen ez duena; laugarren bat, igarlea omen dena, baina bere buruaz ezer ikusteko-jakiteko gai ez dena. Emakume bat, astronomoa, zientzialaria, bere balizko jakinduariarekin ezer zehazteko gai ez dena eta, azkenik, umea, xaloena bera. Amaieran zalantza nagusitzen da. Horra hor izenburuaren arrazoia: eta orain, zer datorkigu? Azken operaren hitza umearena izango da, What? galdera luzatuz. Eta orain, zer?
What Next? Daniel Baremboin zuzendariaren enkargua izan zen; estreinaldia eta gero beste opera bat eskatu zion Carteri. Hau prest zegoen lanari ekiteko eta adina kontutan harturik opera laburra egin nahi zuen, lehenengoa bezala. Zoritxarrez bigarren opera hau proeiktu huts gelditu da. Gaur OperaXXk opera osoa eskeintzen dizue. Disfruta ezazue.


Bertsioa: Elliot Carteren What Next? (1999), Valdine Anderson (Rose, sopranoa), Sarah Leonard (ama, sopranoa), Hillary Summers (Stella, mezzosopranoa), William Joyner (Zen, tenorea), Dean Elzinga (Harry edo Larry, baritonoa), Emanuel Hoogeven (mutikoa, ahots zuria), Herbereetako Irratiko Ganbara Orkestra, Peter Eötvös (zuzendaria).



El pasado 5 de noviembre y a la edad de 103 años falleció el compositor estadounidense Elliot Carter. Esta es la razón principal para traer a OperaXX su única obra operística pues este compositor es una de las figuras referenciales de la música del siglo XX. No por su aportación a la ópera pues queda dicho que What Next? (¿Y ahora, qué?) es su única obra pero sí porque en pocos casos queda más justificado el calificativo de “testigo” de un siglo como en el caso de Carter.

Ya he mencionado que What Next? es la única aportación de Carter al género. La obra es, además, muy corta, de apenas cuarenta minutos. Hay que reseñar que Carter abordó este trabajo cuando ya era nonagenario. Carter estuvo activo hasta el último día y a los ¡¡103!! años se encontraba escribiendo una Sinfonietta cuyo estreno ya estaba contratado en Inglaterra.
Elliot Carter recibió muchos encargos de ópera a lo largo de su vida pero él no se animaba porque, en su opinión, cualquier nuevo proyecto debía de superar los esquemas habituales de la ópera y ofrecer al oyente algo nuevo. Para Carter era muy importante la actualidad del tema a elegir, huyendo de las clásicas fuentes literarias o históricas; es decir, Carter quería un argumento en el que cualquier persona real pudiera ser protagonista y, aunque tarde, Paul Griffits le ofreció el texto que buscaba, basándose en un hecho muy habitual hoy en día: los accidentes de tráfico.
Al comienzo de la ópera la sección de percusión nos relata el accidente. Por suerte, nadie ha resultado herido aunque todos los ocupantes del automóvil (miembros todos ellos de la misma familia) han sufrido la misma consecuencia: la pérdida de memoria y, con ello, la pérdida de su pasado, de sus amores y odios, de sus virtudes y miserias personales,… El accidente que nos cuenta la percusión es en la práctica la única acción dramática de la ópera pues si cabe resaltar alguna característica de esta podríamos hablar de la ausencia de dramaturgia. Por ello cabe describir a What Next? como la fotografía que hace el compositor de un grupo humano concreto en un momento concreto y en una situación concreta.
Cada miembro de la familia tendrá que describir qué tipo de relación tiene con el resto, con lo que Carter nos ofrece una situación paradójica: en un mundo como el actual donde la información es mucha y está presente en todas las actividades de nuestra vida una grupo humano tiene que hacer frente a la ausencia absoluta de la misma, comenzar de cero y reconstruir cada uno de ellos su propia vida.
Seis personas, seis personalidades distintas: a saber, dos jóvenes novios que desconocen la relación que existe entre ellos; un hombre que no sabe si es “Harry o Larry” y así se quedará; una cuarta persona, un vidente incapaz de saber/ver nada sobre sí mismo; una mujer, astrónoma, científica, incapaz de aprovechar su supuesta sabiduría para conocer la realidad y, finalmente, un niño, la inocencia misma. Al final se impone la duda; de ahí proviene el título de la obra: y ahora, ¿qué nos viene, qué hemos de hacer? La última palabra de la obra la dirá el niño al preguntar What?, es decir, ¿Y ahora, qué?
What Next? fue un encargo del director Daniel Baremboin, que además ya había encargado la segunda. Carter ya estaba dispuesto al trabajo y apostaba por una ópera corta, lógico teniendo en cuenta la edad del compositor. Por desgracia, el proyecto ha quedado finalmente en eso. Hoy, OperaXX os trae completa What Next?. Disfrutadla.
Versión: What Next? (1999), de Elliot Carter, Valdine Anderson (Rose, soprano), Sarah Leonard (madre, soprano), Hillary Summers (Stella, mezzosoprano), William Joyner (Zen, tenor), Dean Elzinga (Harry o Larry, barítono), Emanuel Hoogeven (muchacho, voz blanca), Orquesta de Cámara de la Radio Holandesa, Peter Eötvös (dirección musical).

No hay comentarios: