Harrigarria bada ere, tradizioan oinarrituta dagoen Bilboko denboraldian, izenburu ezohiko bakarrak ditu aukera guztiak aurtengo emanaldirik arrakastatsuena izateko, Karol Szymanowskiren Król Roger (Roger erregea). Bai, egia da oraindik denboraldiaren bigarren zati osoa gelditzen dela baina emanaldia amaitzerakoan esanguratsua zen ikuslegoaren poza eta alaitasuna. Hala ere hau ez da berria, iazko emanaldirik onena Wolfgang Erich Korngolden Die tote Stadt izan baitzen, hau ere izenbururik ezohikoena baita ere.
Guzti honen ondorioz OLBEk egoera hausnartuko balu zeozer lortuko genuke baina gaur egun krisi ekonomikoak eragindako histeria ikusita zaila dirudi ikusleak berreskuratzeko OLBEk ohiko eta tradizioko izenburuak programatzearen aldeko apustua alboratzea. Hala eta guzitz ere, errepertorio honetan ahots desegokien aldeko apustua eginik, ezohikoak diren izenburuen arrakasta dakar, nahiz hutsuneak ikusi beasaulkitan. Tamalgarria da bere burua “opera zaletzat” duten askoren jakinmin eza.
Antzeste-proposamena homosexualitatean oinarritzen da; konpositorearen izaera sexualetik abiatuta eta bizitzan zehar eragin zizkion arazoekin lotuta. Proposamen ausarta hau era dotore eta egoki planteatu zuten; Argiztapen egokiari esker Bilboko ikusentzuleek ondo ulertu ahal izan zuten Michal Znanieckiren proposamena. Eta honi opera hau hain ongi ulertzen duen Lukasz Borowiczaren batuta zehatza eta indartsua gehietzen badiogu (aspaldiko partez Euskadiko Orkestra Sinfonikoaren soinua ederra izan zen, benetan) baditugu ia elementu guztiak koktel ederra egiteko. Ahotsak falta dira “soilik”.
Eta atal honetan azpimarragarria Mariusz Kwiecien baritono poloniarrak burututako lana: bere Roger erregea ahots egoki eta ozenarekin gauzatu zuen, orkestraren soinu zabal eta indartsua zeharkatuz. Zoritxarrez ez zen gauza bera gertatu Agnieszka Bochenek-Osiecka soprano poloniarrarekin, bere ahotsa eskasa eta ahula suertatu baitzen eta ez zuen distirarik egin ez bigarren ekitaldiko aria nagusian ezta gainerako interbentzioetan ere.
Jose Luis Sola tenore naparrak ongi bete zuen bere lan zaila artzaia izan baitzen, erlijio berria iragartzen duena. Lana zaila da, oso tesitura zorrotza da baina, arazo txiki batzuk salbu, ahotsa ederki zabaldu zuen Euskaldunan zehar eta sinesgarritasun handia eman zion bere lanari. Oso ongi beste abeslari guztiak, bereziki Francisco Vas (Idrisi), ongi esanda eta ongi antzeztua, Felipe Bou baxuaren artzapezpikua eta Iryna Zhytynska kontralto ukrainiarraren diakonoa. OLBEren Abesbatzak nabarmen hobetu zuen azken bolada honetan egindako lanak eta txalogarria Leioako Kantika Korala burututako lan laburra.
Emanaldia amaitzerakoan ikusle askok ezin disimulatu Szymanowskiren musikak eragin zien harridura eta. Berriro ere musika onaren garaipena nabarmena zen, jendearen ezjakintasunaren gainetik. Euskalduna Jauregian ikusten ziren hutsuneek –sarreren prezioaren arazoa ahaztu gabe- agerian uzten zuten bazkide askok hartutako erabakia, Roger erregearen gorabeherak beste baterako utziz.
Fitxa teknikoa: Karol Szymanowskiren Król Roger (1926), Mariusz Kwiecien (Roger, baritonoa), Agnieszka Bochenek-Osiecka (Roxana, sopranoa), José Luis Sola, (artzaia, tenorea), Francisco Vas (Edrisi, tenorea), Felipe Bou (artzapezpikua, bajo), Iryna Zhytynska (diakonoa, kontraltoa), OLBEren Abesbatza, Leioa Kantika Korala, Euskadiko Orkestra Sinfonikoa, Lukasz Borowicz (zuzendaria).
En una temporada planificada desde y para la tradición y lo italiano es probable que el outsider, Karol Szymanowski y su Król Roger (El rey Roger), termine por ser el triunfador de la temporada. Sí, aun queda la segunda mitad de la misma pero la cara de satisfacción –y de sorpresa- de muchos aficionados al término de la función era bien elocuente. De todas formas conviene recordar que el fenómeno de que lo novedoso resulté ser lo más exitoso no es nuevo; lo mismo ocurrió con Die tote Stadt el pasado año.
Si ello provocara reflexión en la ABAO algo habríamos conseguido pero en estos momentos de histeria colectiva por la crisis económica existe la convicción de que solo el repertorio trillado puede asegurar la presencia de público; sin embargo, en más de una ocasión la apuesta por este repertorio con cantantes inadecuados conlleva que el éxito artístico de títulos infrecuentes que, curiosamente, presentan huecos importantes en sus butacas. Una verdadera lástima la falta de curiosidad de muchos autodenominados “aficionados a la ópera”.
La puesta en escena abundaba sobre la cuestión de la homosexualidad tomando como referencia la condición sexual del compositor y los problemas que ello le acarreó durante su existencia; ello estaba planteado de una forma tan elegante como acertada. Una precisa iluminación ayudó a que la propuesta de Michal Znaniecki resultara comprensible y bien aceptada por el público bilbaíno. Y si además contamos con una batuta como la de Lukasz Borowicz, conocedora de la obra y que llevó a la Orquesta Sinfónica de Euskadi a sonar en el foso como pocas veces tenemos muchos ingredientes adecuados para un coctel perfecto. “Solo” faltan las voces.
Y aquí sobresalió claramente el barítono polaco Mariusz Kwiecien un gran rey Roger, de color vocal adecuado y con volumen suficiente para traspasar la cortina sonora de la orquesta de Szymanowski. No ocurrió lo mismo con la Roxana de la polaca Agnieszka Bochenek-Osiecka, de voz escasa, sin cuerpo, no pudiendo dar ni al aria de la reina del segundo acto ni al papel en sí mismo la enjundia necesaria.
El tenor navarro José Luis Sola asumió el reto de cantar el segundo protagonista, el portador de la nueva religión; sabido es que este papel se mueve en tesitura exigente pero, a pesar de algún pequeño problema, la voz de este joven tenor se proyectó con suficiencia y consiguió hacer creíble su interpretación. Correctos el resto de cantantes, especialmente el Idrisi de Francisco Vas, bien cantado y mejor actuado, el arzobispo del bajo Felipe Bou la diacona de la ucraniana Iryna Zhytynska. Buena actuación del Coro ABAO, mejorando ostensiblemente prestaciones anteriores en esta misma temporada y estupenda la Escolanía Kantika Korala, de Leioa en la breve intervención del primer acto.
A la salida muchos espectadores no podían evitar reconocer que Szymanowski les había sorprendido. Una vez más, la buena música había triunfado sobre el desconocimiento del público. Los muchos huecos que se evidenciaban en el Euskalduna –más allá del problema evidente de la carestía de las entradas- también ponían en solfa a los muchos abonados que habían dejado al rey Roger para otra ocasión.
Ficha técnica: Król Roger (1926), de Karol Szymanowski, Mariusz Kwiecien (Roger, barítono), Agnieszka Bochenek-Osiecka (Roxana, soprano), José Luis Sola, (pastor, tenor), Francisco Vas (Edrisi, tenor), Felipe Bou (arzobispo, bajo), Iryna Zhytynska (diácona, contralto), Coro de la ABAO, Leioa Kantika Korala, Orquesta Sinfónica de Euskadi, Lukasz Borowicz (dirección musical).
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