2013/03/27

El retablo de maese Pedro



Miguel de Cervantes-en On Kixoteren pasadizo laburra nahikoa da Manuel de Fallarentzat El retablo de maese Pedro (Maisu Pedroren erretailua) opera laburra idazteko. Opera honen iraupena ez da ordu erdira heltzen eta Fallak txotxongiloekin antzesteko idatzi zuen. Horregatik pentsatuko du jende askok umeentzako lana dela nahiz eta neure aburuz, erabat iritzi okerra izan. Erabilitako gaztelania oso jasoa da eta iruditzen zait nahiko zaila izan daitekeela ume batentzat istorioa ulertzen baina “txotxongiloa = umearentzat” silogismo xinplearen barruan murgilduta gaudenez...
On Kixote eta bere ezkutaria, Antso, Maisu Pedro dagoen ostatu batera iritsiko dira. On Kixoteren ospea ezagututa bere txotxongilo-ikuskizuna eskeiniko dio. Ikuskizun honetan Melisendra neska kristau eta gaztetxoaren gatibualdia kontatzen du. Melisendra mairuen eskutan dago eta bere senarrak, On Gaiferosek, emaztearen askatasuna lortzearren dituen gorabeherak zehazten ditu.
Hasieran On Kixotek istorioari erreparatzen dio baina pixkanaka barrura sartuko da, ez du fikzioa eta errealitatea desberdinduko eta. Melisendra, ihesean doana, berriro mairuen eskutan erortzeko zorian dagoenean On Kixotek erretaularen kontra egingo du, dena apurtuz. On Kixote, erroten kontra egin zuen bezala, ostatu honetan etsai arriskutsua gainditu duelakoan dago, Pedrok kontrakoa esan arren.
Opera, esanda dago, laburra da oso. Hiru abeslari besterik ez ditu eskatzen operak eta bakoitzak abesteko estilo desberdina jorratzen du. Horrela, Trujamán umea (askotan sopranoek bereganatzen dute zati hau) narratzailea da eta bere kantu-lerroak ia nota bakar batean sostengatzen dira. Melodia eza ezaugarri nabariena da eta bere zeregin bakarra Melisendraren miseriak kontatzea da, fikzioa azaltzea.
Maisu Pedrok espektakulua gidatzen du eta bere partehartzea ez da oso garrantzitsua. Bera On Kixote lasaitzen saiatuko da, arriskua aurreikusten duelako. Bukaeran, eta bere erretailua erabat apurtuta ikusi eta gero, jota geldituko da bizimodua baitu. Eta bukatzeko, On Kixote, espektakuluaren ikuslea.
Bere lehen interbentzioak historioan dauden hankasartzeak zuzentzeko egingo ditu, ez baitu onartzen Trujamanek gauzatzen dituen litentzia poetikoak. Baina iparra galtzen joango da eta azkenean Melisendraren arriskuak benetazkoak direla pentsatuz, bere ezpata hartu eta txotxongiloen kontra egingo du. Ez du erreparorik izango bere kemena aintzinako beste zaldun harrigarrienekin alderatuz, bere ekintza txalogarria eta gogoangarria izango balitz bezala.
Opera laburra izanda hona hemen opera osoa. Grabazio historikoa da, Ataulfo Argentaren zuzendaritzapean eta, zorionez, Trujamanen papera sorpano batek betetzen du.




Bertsioa: Manuel de Fallaren El retablo de maese Pedro (Maisu Pedroren erretailua, 1923), Julia Bermejo (Trujamán, sopranoa), Carlos Mungia (Pedro, tenorea), Raimundo Torres (On Kixote, baxua), Espainiako Orkestra Nazionala, Ataulfo Argenta (zuzendaria).

Un breve pasaje de El Quijote, de Miguel de Cervantes es base suficiente para la breve ópera de Manuel de Falla El retablo de maese Pedro. Esta obra apenas alcanza la media hora de duración y Falla la escribió para ser representada por orquesta y conjunto de marionetas. Esta última parece ser la razón principal por la que muchos entienden que esta obra está dirigida o es adecuada a los niños, siendo mi opinión contraria. El castellano utilizado es culto y entiendo que para un niño puede ser difícil entender la evolución de la trama pero como nos movemos dentro del simple silogismo “marionetas = público infantil”…

Don Quijote y su escudero Sancho llegan a la venta donde se encuentra maese Pedro con su espectáculo de marionetas. Conocida la fama del caballero Pedro le ofrece contarle la historia de la joven cristiana Melisendra y su cautiverio en manos de los musulmanes. Don Gaiferos, marido de Melisendra, trata de conseguir la libertad de su esposa y esta es la historia que cuentan las marionetas.
En un principio Don Quijote sigue la historia con atención pero, poco a poco, entra en ella hasta perder la consciencia de lo real y lo irreal y por ello, cuando Melisendra, en fuga, esté a punto de ser nuevamente secuestrada por los musulmanes, recibirá la ayuda de Don Quijote que, como hizo con los molinos, cargará contra el retablo de marionetas hasta destrozarlo. Don Quijote está convencido de haber derrotado a un maligno enemigo a pesar de las advertencias de Pedro.
Ya se ha dicho que la ópera es breve. Tres personajes con estilos de canto bien distintos, son los protagonistas, entre ellos el niño Trujamán (papel que muchas veces es asumido por una soprano), encargado de la parte narrativa y con una línea de canto sostenida en una nota. Ausencia total de melodía y el objetivo de facilitar la información de las vicisitudes de Melisendra son las características de este rol.
Maese Pedro dirige el espectáculo y su participación es la menos importante. Él tratará de tranquilizar a Don Quijote preveyendo lo que puede ocurrir. Al final, visto su retablo de marionetas destruido, caerá en la desesperación pues tal retablo es su forma de vida. Y finalmente, Don Quijote como espectador.
Su primera intervención tratará de corregir los errores que se producen en la narración de la historia. Don Quijote no acepta las licencias poéticas de Trujamán. Sin embargo Don Quijote irá la perdiendo la consciencia de la realidad y finalmente, ante los supuestos peligros que corre Melisendra tomará su espada y atacará el retablo de marionetas. Más tarde no tendrá reparo en reivindicar su valentía y compararse con otros míticos caballeros andantes, como si su acción fuera aplaudible y memorable.
Siendo la ópera breve podemos escucharla completa. En la versión en euskera os traigo una grabación histórica en la que, por suerte, el papel de Trujamán es abordado por una soprano, y bajo la siempre segura dirección de Ataulfo Argenta.
Versión: El retablo de maese Pedro, de Manuel de Falla (1923), Julia Bermejo (Trujamán, soprano), Carlos Mungia (maese Pedro, tenor), Raimundo Torres (Don Quijote, bajo), Orquesta Nacional de España, Ataulfo Argenta (dirección musical).

No hay comentarios: