Bai, badakit: Leonard Bernsteinen West Side Story (West Side-ko Historioa) ez da opera, baina blog honetan antzerki musikalaren adierazpen eder bezain interesgarri honi lekua egin nahi diot, uste baitut XX. mendean gertatutakoaren adibiderik esanguratsuena dela, alegia, operaren berezko bilakaeraz sortu zen emaitza baita: musikala. Gainera, kasu batzuetan musikalak lortutako mailagatik operarengandik hurbil koka genezake eta are gehiago kontutan hartzen badugu konpositoreak berak grabazio sasioperistikoa egin zuela, gaur hona ekartzen duguna hain zuzen ere.
Izenburu bereko musikala eta filma ezagunak dira oso. Blog honen helburua ez da pelikulaz hitzegitea baina hala ere uste dut interesgarria dela musikalak dituen baloreak aipatzea. Hemen ez dugu inolako berritasun musikalik aurkitzeko aukerarik; lan honetan melodiak bere lekua irabazten du eta Bernsteini oroz gain ausardia onartu behar diogu; melodia, estreinaldiaren garaian modan zeuden dantzak eta oso istorio klasikoan oinarritzen den libretto ausarta uztartzea.
Ezaguna da West Side Storyk William Shakespearek egindako Romeo and Juliet (Romeo eta Julieta) antzeslanean oinarritzen dela. Jatorrizko bertsioan gatazkan daude bi familia, Kapuletoarrak eta Monteskoarrak hemen New Yorkeko bi hiri-tribuak dira, elkarri gorroto diotenak. Hiri-tribuen izaera desberdina da: batzuk zuriak eta europearrak; besteak, latinoak, Puerto Ricokoa. Bi talde hauek eta bi jatorri hauek Bersteini aitzaki ederra ematen diote dantza eta estilo desberdinak sartzeko.
Ezaugarri etnikoekin batera kontutan hartu behar da bi taldeen egoera sozioekonomikoa, biek ala biek langile sustraiak dituztelako, New Yorkeko langile xumeen seme-alabak direlako eta beraien antolakuntza egoera sozioekonomikoaren ondorio ere badelako.
Mariaren gurasoak Puerto Ricotik etorritako etorkinak dira. Alabarekin gaztelaniaz egiten dute eta ikusten ari dira nola alabak, pixkanaka, bereganatzen ditu herrialde berriaren ohitura eta baloreak. Bere mutilagunarekin duen harremana ezkutuan gordetzen du, sekretua da. Baina jendearen itsukeriak ez dio horrelako maitasunari inolako aukerarik emango eta azkenean Tony hilik gertatuko da hiri-tribuen borroka ergel baten ondorioz.
Zehatz ditzagun gure gaurko hiru entzunaldiak. Lehenengoan balkoiko eszena da. Tony eta Maria, gaua aprobetxatuz,elkartzen dira eta sentimentuak askatzen dituzte.
(1) Balcony Scene (Balkoiko eszena).
(1) Balcony Scene (Balkoiko eszena).
Bigarrenean Puerto Ricoko neskek jatorriko lekua gogoratzen dute eta era ironikoan Estatu Batuetako “perfekzioa”z hitzegiten dute, nahiz eta noizbehinka uhartean utzitako pobrezia gogoratu.
(2) America (Amerika)
Bukatzeko bigarren ekitaldiaren hasierako aria. Maria bere burua prestatzen ari da kalera joateko. Berarekin batera beste neska guztiak daude eta Mariak, nola sentitzen den abesten digu, edertasun fisikoarekin batera poza adieraziz.
(3) I feel pretty (Oso guapa sentitzen naiz).
Bertsioa: Leonard Bernsteinen West Side Story (1957), Kiri Te Kanawa (Maria, sopranoa), Josep Carreras (Tony, tenorea), Tatiana Troyanos (Anita, mezzosopranoa), Londongo Abesbatza eta Orkestra Sinfonikoa, Leonard Bernstein (zuzendaria).
Sí, lo se: West Side Story (Historia de West Side), de Leonard Bernstein no es una ópera pero este blog quiere dedicarle atención a esta manifestación del teatro musical tan hermosa como interesante ya que esta obra representa adecuadamente una de las formas adquiridas por la evolución misma de la ópera, la que conocemos por el nombre de músical. Por si esto fuera poco en este caso el valor de este músical lo acerca al mundo de la ópera hasta el punto que el mismo compositor grabó esta obra en formato cuasioperístico, la grabación que traemos hoy aquí.
Con el mismo título tenemos musical y película, ambos muy conocidos. Este blog no va a dedicarse a comentar la película pero sí creemos que merece la pena resltar los valores musicales de esta obra. No encontraremos quí ningún tipo de innovación musical sino una apuesta clara por la melodía. Si algo se le puede agradecer a Leonard Berstein es que fuera capaz de tejer una obra tan hermosa con la melodía, las danzas de moda en los años 50 y un libretto valiente basado en un clásico de la literatura.
Es sabido que West Side Story se basa en Romeo and Juliet (Romeo y Julieta), de William Shakespeare. Las familias enfrentadas en la versión original, Capuletos y Montescos, son aquí dos tribus urbanas situadas en Nueva York, dos grupos enfrentados por el odio. El origen de una de las tribus es europea y son blancos; la otra es de origen latino, de Puerto Rico en concreto, y son mestizos. Las características étnicas de ambos grupos son la excusa perfecta para que Berstein introduzca en la obra las danzas propias de cada una de ellas.
Además de las características étnicas ambos grupos pertenecen al mismo grupo socio-económico ellos son hijos de simples obreros de Nueva York y su auto-organización en estas tribus urbanas responde tambien a esas condiciones económicas.
Los padres de Maria son emigrantes que provienen de Puerto Rico. Con su hija hablan en castellano y contemplan como, poco a poco, su hija va adquiriendo las costumbres y valores de la tierra que les ha acogido. La relación que mantiene con su novio, miembro de la tribu urbana enemiga, es secreta. Pero la ceguera de todos no permitirá que esta relación tenga futuro y en una estúpida pelea entre bandas Tony encontrará la muerte.
Los padres de Maria son emigrantes que provienen de Puerto Rico. Con su hija hablan en castellano y contemplan como, poco a poco, su hija va adquiriendo las costumbres y valores de la tierra que les ha acogido. La relación que mantiene con su novio, miembro de la tribu urbana enemiga, es secreta. Pero la ceguera de todos no permitirá que esta relación tenga futuro y en una estúpida pelea entre bandas Tony encontrará la muerte.
Concretemos los tres fragmentos musicales de hoy. El primero es la escena del balcón. Tony y Maria utilizan la noche para sus encuentros clandestinos y expresarse su amor mutuo. (1) Balcony Scene (escena del balcón).
En el segundo fragmento las chicas originarias de Puerto Rico recuerdan su país nativo y, de forma irónica, cantan las excelencias de su nuevo país, sin olvidar la pobreza que abandonaron en la isla. (2) America (América)
Para terminar escuchemos el aria del comienzo del acto segundo, momento en el que Maria se está preparando para salir a la calle. Más que reconocerse guapa, Maria se encuentra feliz por su relación con Tony (3) I feel pretty (Me siento hermosa).
Versión: West Side Story, de Leonard Bernstein (1957), Kiri Te Kanawa (Maria, soprano), Josep Carreras (Tony, tenor), Tatiana Troyanos (Anita, mezzosoprano), Coro y Orquesta Sinfónica de Londres, Leonard Bernstein (dirección musical).
1 comentario:
Me encanta I feel pretty, desprende tanta felicidad!
Vale, me encanta todo West Side Story. Pero destacaría el prólogo; pensando en la película, esa primera escena es genial. Y el baile en el gimnasio...
Publicar un comentario