2013/06/04

Amelia al ballo



Gaurko operaren estetika XIX eta XX. mendeen artean izandako verismo mugimendu musikalaren barruan sar genezake edota opera bufa italiarrarekin zubi musikaltzat hartu. Honekin batera, bi Mundu Gerren artean egondako estetika musikal apurtzaileen eztandari erantzun propiotzat uler genezake. Menotti, musikalki, kontserbadorea izan zen eta Amelia al ballo (Amelia dantzaldira doa) apostu honen adibiderik esanguratsuena da.
Hemen opera bufa baten topiko guztiak agerian ditugu: emaztea triste dabil senarrak kasurik egiten ez diolako. Emakume honen balizko nahirik handiena bizitzaz gozatzea da. Senarra berriz, bere ohorearen defendatzaile sutsua da eta ohorea emaztearen fideltasunean oinarritzen da. Kasualitatez ezezagun batek emazteari bidalitako amodiozko eskutitza aurkituko du eta ordutik bere xede bakarra maitalea aurkitzea izango da. Askotan gertatzen den bezala ezezaguna oso hurbil du, baina ez du azken momenturaino jakingo.
Hasieran aipatu dudan bezala, Menottiren hizkuntza musikala oso klasikoa da. Kontutan hartzen badugu opera hau 1937an egin zela bere planteamentu estetikoa oso atzerakoia eta “erraza” dela ondoriozta dezakegu. Hemen Menottik entzuleari proposamen xinplea bezain erakargarria egiten dio eta aintzinako opera buffaren eskema, pertsonaiak, arketipoak eta filosofia berrezkuratuz, opera erakargarria egiten du.
Maitalea goiko pisuan bizi den bizilaguna da eta senarra lo dagoenean elkartzen dira. Eta zergatik ematen dio emazteak informazioa? Dantzaldira joan nahi duelako, denbora gehiago galdu gabe. Hau da Ameliaren desio bakarra, beste guztia soberan dago. Zer da, orduan Amelia? Emakumeen askatasuna ala emakumeen arinkeriaren adierazpena? Zein da Menottiren mezua, emakumeek bere erabaki propioak hartzeko libre izan nahi dutela ala emakumeak, berez, azalekoak direla?
Amelia da opera labur honetan –ez du ordu bete irauten- izena duen pertsonaia bakarra. Beste guztiak Menottik (konpositoreak ere libretoa idatzi zuen) Ameliarekiko duten harremanagatik identifikatzen ditu: senarra  maitale, laguna,… eta amaieran agertuko den poliziaburua. Hau istilua gogortzen denean Ameliaren etxean agertuko zaigu eta ironikoki bada ere bera da Ameliarekin dantzaldira joango dena.
Entzun ditzagun ohiko hiru zati musikalak: lehenengoan Ameliak abesten duen erromantza dugu; gizonen jabetzarekiko zaletasunaz kexatzen da, bera inorena ez dela aipatuz eta dantzaldira joan nahi duela adieraziz.
(1) Vola intanto l’ora insomne (Desiratzen dut lorik gabeko ordua)

Bigarrenean Amelia, senarra eta maitaleak maitasunari abesten diote, eta hartzen dituen aurpegi ezohikoei, maitasunean egokia zer den eta zer ez den jakitea zeinen zaila den aipatuz.

(2) Chi puó saper (Nork jakin dezake?).

 
Bukatzeko, operaren amaiera. Abesbatzak Amalia dantzaldira joango dela ziurtatzen du. Gauza guztien gainetik bere borondatea gailendu da eta azken orduan agertu den polizia buruarekin joan behar, Amelia dantzaldian izango da.
(3) Gioite, gioite, Amelia al ballo andrá (Alaitu zaitezte, Amelia dantzaldira joango da).
 
Bertsioa: Gian Carlo Menottiren Amelia al ballo (1937), Margherita Carosio (Amelia, sopranoa), Rolando Panerai (senarra, baritonoa), Giacinto Prandelli (maitalea, tenorea), Milango La Scalaren Abesbatza eta Orkestra, Nino Sanzogno (zuzendaria).


La ópera que traemos hoy podríamos situarla dentro del movimiento verista propio de la transición entre los siglos XIX y XX o bien como un puente trazado hacia el pasado, en concreto a la opera bufa italiana. También podríamos entenderla como la respuesta personal del compositor ante la eclosión de estéticas musicales vanguardistas que surgieron en Europa entre las dos guerras mundiales. Menotti, musicalmente hablando, fue muy conservador y Amelia al ballo (Amelia va al baile) es un ejemplo perfecto de ello.
 
Aquí se presentan todos los tópicos de la ópera bufa: una esposa triste porque su marido no le hace ni caso, siendo su mayor deseo poder disfrutar de la vida. El marido, mientras, es el defensor de su honor, basado en la fidelidad de su mujer. Cuando de forma accidental cae en sus manos una carta de amor de un desconocido de ella su único objetivo será conocer la identidad del amante. Como ocurre en tantas ocasiones el marido es el último en saber que tiene al amante muy cerca.
 
 Tal y como apuntábamos arriba el lenguaje musical de Menotti es muy clásico. Si tomamos en cuenta que la ópera está escrita en 1937 podemos deducir que su música mira al pasado y que “demasiado” fácil de escuchar. Aquí Menotti hace al oyente una propuesta tan simple como atractiva recuperando los esquemas, arquetipos, personajes y filosofía propios de la ópera bufa italiana.
 
El amante vive en el piso de arriba y se reúne con la mujer cuando el marido duerme. ¿Y por qué la esposa le facilita esta información? Porque no quiere perder el tiempo e ir al baile. Este es el único deseo de Amelia, estando todo lo demás de sobra. ¿Qué es, entonces, Amelia, la expresión de voluntad de libertad o más bien de la frivolidad de la mujer? ¿Cuál es el mensaje de Menotti, que la mujer ha de ser libre para tomar las decisiones que desee o que la mujer es, por naturaleza, frívola?
 
Amelia es el único personaje que tiene en esta breve ópera –que no llega a la hora de duración- nombre propio. A todos los demás los identifica Menotti, autor así mismo del libreto, en virtud de su relación con Amelia: marido, ante, amiga,… más el jefe de policía que aparece al final y que, irónicamente, será quien acompañe a Amelia al baile.
 
Escuchemos los tres tradicionales fragmentos musicales. En el primero se nos presenta una romanza de Amelia donde la protagonista se queja del afán masculino por la propiedad de las mujeres, reclamando su independencia personal y su determinación por ir al baile (1) Vola intanto l’ora insomne (Deseo en verdad la hora insomne).
 
En el segundo Amelia, marido y amante cantan un trío acerca del amor y los diferentes aspectos que éste muestra a lo largo de la vida así como la dificultad de acertar lo que es y no es correcto. (2) Chi puó saper (¿Quién puede saber?).
 
Para terminar, el coro final de la ópera, afirmando que Amelia irá al baile. Por encima de todas las cosas su determinación ha triunfado y el jefe de policía que ha aparecido al final será quien le acompañe. (3) Gioite, gioite, Amelia al ballo andrá (Alegraos, alegraos, Amelia irá al baile).
Versión: Amelia al ballo, de Gian Carlo Menotti (1937), Margherita Carosio (Amelia, soprano), Rolando Panerai (marido, barítono), Giacinto Prandelli (amante, tenor), Coro y Orquesta del Teatro alla Scala, de Milán, Nino Sanzogno (dirección musical).

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