Leonardo Baladak egindako Hagman, Hangman! (Borreroa, borreroa!) gizakiaren zikoizkariaren ganbara-opera da eta konpositore estatubatuarra (Bartzelonan jaioa) 1982. urtean estreinatu zuen. Konpositoreak bere opera tragikomedia dela dio eta argumentuari so egiten badiogu Leonardo Baladaren ironia eta umorea dastatzeko aukera izango dugu.
Opera far-westeko munduan girotuta dago eta hasieran Johnny gaztea aurkezten zaigu, urkatua izan baino minutu batzuk lehenago. Zaldi bat lapurtzea leporatu diote eta horregatik heriotz-zigorra pairatu behar. Johnnyk bere amari etxeko abereak saltzea ekatu dio zaldiaren balorea konpensatu ahal izateko baina bere amak ezetz esango dio, honek familia osoa miseria gorrian uztea suposatuko lukeelako. Ama Johnnyren aurrean dago eta bere semea nola urkatzen duten ikustera etorri da, besterik ez.
Lapurtutako zaldia sinboloa da. Johnnyk munduan zehar zamalkatu nahi zuen lur berriak ezagutzeko, lagun berriak egiteko, bizitza berri baten aukera eskuratzeko, hots, bere ametsak bete ahal izateko. Dana alperrik izango da.
Amaren diskurtsoa amaitu eta berehala aita agertzen da eta urkatua ez dela hain gaizki egongo esaten dio semeari. Jarraian bere maitalea agertuko zaio, urkamendiruntz korrika. Johnnyk bere maitalea behar duen dirua ekartzen duela pentsatuko du baina maitaleak bakarrik abesti bat ekartzen dio, Johnnyren azken uneak gozoagoak izan daitezen.
Johnnyk dena galdutzat ematen du. Ez amak, ez aitak ez maitaleak, inork ez dio behar duen laguntzarik ematen. Johnnyk bere etorkizuna onartzen du eta bizitzari agurra emanez maitasunari abestuko dio. Abesti honekin jendearen artean dagoen gizon ezezagun baten bihotza hunkitu egiten du eta gizon honek dirua emateko prest dagoela jakinarazten dio Johnnyri. Ez hau bakarrik, ikusle guztien jarrera salatu eta Johnny pertsona on bakarra dela dio eta bere laguntzaile pertsonala izendatzen du. Gizona aberatsa da eta bapatean guztiok Johnnyren lagunak izan nahi dute. Honek etika eza konprobatzerakoan jendearekiko nazka besterik ez du sentituko .
Opera laburra da oso, berrogeitabost minutu inguru eta hamabost urte beranduago Leonardo Baladaren historia honi jarraipena eman zion The Town of the Greed (Zekenkeriaren hiria) ganbara-operarekin non Johnnyren finantzen munduan bizi dituen pasadizo berriak kontatzen diren. Beste une batean aurkeztuko dizuet bigarren opera hau.
Hona hemen Hangman, Hangman! operaren hiru zati musikalak. Lehenengoa operaren sarrera dugu, orkestrarako preludioa. (1) Prologue (Atarikoa).
Bigarren zatian aitaren eszena dugu. Bere semearen aurrean dago eta barkamenak eskatzen dizkio berandutzeagatik. Ez du dirurik ekarri, bere semea nola urkatzen duten ikusi nahi du bakarrik. (2) Sorry, sonny, Johnny (Barkatu, semetxo, Johnny).
Amaitzeko, operaren bukaera. Nahiz eta bere inguruan gertatutako guztia harrigarria izan Johnnyk egoera onartu, ezezagunak eskeinitako karguari baietza esan eta bizitza berri bati ekingo dio, zaldia lapurtu zuenean egin nahi zuen bezala. (3) What the heck! (Ze demontres!).
Bertsioa: Leonardo Baladaren Hangman, Hangman! (1982), James Longmire (Johnny, tenorea), Robert Fire (aita, baxua), Carnegie Mellon Talde Garaikidea, Colman Pearce (zuzendaria).
La ópera Hangman, Hangman! (¡Verdugo, verdugo!), de Leonardo Balada es una breve ópera de cámara de este compositor estadounidense, nacido en Barcelona, que trata sobre la mezquindad del ser humano. El compositor la define como una tragicomedia y si reparamos en su argumento se nos aparecen con nitidez la ironía y el humor que despliega Leonardo Balada.
La ópera está ambientada en el mundo del lejano oeste y al comienzo nos presenta a un joven, de nombre Johnny, apenas minutos antes de ser ahorcado. Le han acusado de robar un caballo y por ello ha recibido el castigo capital. Johnny suplica a su madre, presente en la ejecución, la venta de la hacienda familiar para satisfacer el valor del caballo pero la respuesta de su madre es negativa pues ello acarrearía la miseria para toda la familia. La madre está delante de su hijo y le reconoce que está presente solo para ver cómo ahorcan al hijo.
El caballo robado no es más que un símbolo. Johnny quería cabalgar sobre él para conocer nuevas tierras, hacer nuevos amigos y, en definitiva, dar inicio a una vida nueva, es decir, poder cumplir sus sueños. Todo ha sido en vano.
Nada más finalizar la madre aparece el padre, que recuerda al hijo que ahorcado tampoco se está tan mal. Más tarde, corriendo entre los espectadores del ajusticiamiento, aparecerá la amante de Johnny. Este verá renacer sus esperanzas de arreglo de la situación pero su amante solo le trae una canción para hacer más llevadero el momento.
Johnny da todo por perdido. Ni su madre, ni su padre, ni su amante,… nadie parece dispuesto a darle ayuda real. Finalmente Johnny se resigna a su suerte y canta al amor en su peculiar adiós a la vida. Esta canción sacude la conciencia de un hombre desconocido que acepta pagar el valor de caballo y librar de la muerte a Johnny. Aún más, declara que Johnny es la única persona de buen corazón presente, denuncia la actitud de todos los demás y le nombra asistente personal. El desconocido es un magnate de los negocios. Ello provoca la reacción de alegría de todos y declaran su voluntad de ser amigos de Johnny, el cual solo siente desprecio ante tal cambio de actitud.
La ópera, queda dicho, es breve, apenas cuarenta y cinco minutos y quince años después Leonardo Balada escribió una segunda ópera de cámara, The Town of the Greed (La ciudad de la avaricia), secuela de la protagonista de hoy y donde se nos cuentas nuevas aventuras de un Johnny metido en el mundo de las finanzas. La traeremos aquí en un futuro.
He aquí los tres fragmentos musicales de Hangman, Hangman! En el primero tenemos el preludio orquestal de la ópera. (1) Prologue (Prólogo).
En el segundo tenemos la escena de Johnny y su padre. Este le pide perdón por llegar tarde a la ejecución a la vez que le anuncia que su único objetivo es ver el ahorcamiento. (2) Sorry, sonny, Johnny (Disculpa, hijo mio, Johnny).
Para finalizar, la última escena de la ópera. A pesar de lo increíble de la situación vivida Johnny acepta la nueva situación, acepta el cargo que le ofrece el desconocido y apuesta por una nueva vida, tal y como quiso cuando robo el caballo. (3) What the heck! (¡Qué diablos!).
Versión: Hangman, Hangman!, de Leonardo Balada (1982), James Longmire (Johnny, tenor), Robert Fire (aita, bajo), Grupo Contemporáneo Carnegie Mellon, Colman Pearce (dirección musical).
No hay comentarios:
Publicar un comentario