2013/11/07

Il segreto di Susanna



Operak ere geure gizartean izandako aldaketak ezagutzeko tresna egokia izan daiteke. Eta gizarte aldaketa hauek oso gaurkotasun handia daukatenean beharbada XX. mendean egindako opera bat gaiziki zakarkitu dela pentsa dezakegu. Ba gauza hau gertatzen da gaur blog honetara ekartzen dugun opera hau, non sexuen arteko berdintasuna ardatz nagusia den. Nolatan? Oso xinplea den egoera bat planteatuz: emakumeek erre dezakete?

Gaur inork ez du zalantzan jarriko aukera; berez, eztabaida edozeinen osasunean zer nolako eragina izango duen izango da, baina inolaz ere ez emakumea izateagatik eskubide hau duen ala ez. Ondorioz, Ermanno Wolf-Ferrariren Il segreto di Susanna (Susanaren sekretua) gaur eta gaurko begi eta belarriekin ikusteak eta entzuteak, derrigorrez, barreak sortarazi behar dizkigu.

Susanna ezkonberria da. Suposatu behar zaio erabateko zoriontasunean bizi dela bere senar berriarekin eta horrela da; arazo bakarra bere sekretua da: erretzea gustaten zaio. XX.mendeko lehendabiziko hamarkadetako gizarte hartan emakumeek erretzea oso gaizki ikusita zegoenez berak sekretupean ekiten dio bere zaletasunari. Lojikoa denez, etxean erretzeak aztarnak uzten ditu, kea eta usaina, eta senarra, erabat maiteminduta dagoen senar ezkonduberri hau jabetu egind a aztarna haetaz eta erdi erotuta zera galdetzen dio bere buruari: nork erretzen du bere etxean bera kanpoan dagoenean?

Bere emazteak maitalea dauka, ez dago beste azalpen lojikorik. Sen italiar osoa atera eta adarren arazoa dela ondorioztatzen du senarrak. Informazioa behar du eta etxean galderak egiten hasiko da eta testuinguru honetan nahiko elkarrizketa ergelak entzuteko aukera izango dugu. Bata, galdezka dabil ea maitaleari buruzko informazioa lortzen duen; bestea, bere sekretua ongi gordetzea besterik ez du nahi. Eta guzti honen ondorioa egoera surrealista sorteraztea izango da. Bukaeran senarrak egia ezagutuko du eta emaztearen sorpresarako biok elkarrekin erretzea proposatuko dio, beharbada zigarroak erretzea maitalea jasatzea baino erakargarria delako.

Ermanno Wolf-Ferrari (bere abizen bikoitzak ongi deskribatzen digu bere jatorri bikoitza, italiarra eta alemaniarra) gaztea zen oso opera labur hau idatzi zuenean. 1909. urtean estreinatu zen eta arrakasta handia lortu bazuen Alemanian Italian ez zuen lortu berak desiatzen zuen arreta. Opera honetan, berez hiru pertsonai eta bi abeslari bakarrik eskatzen dira, hirugarrena mutua baita, mutua baina oso aktiboa trama osoa pizteko.

Operak hiru ordu laurdenak irauten du eta gaur ere bideo ekartzea egokiena dela pentsatu dut, opera osoa entzun ahal izateko. Bertsio honetan gainera bi izen handi ditugu, Renata Scotto, erretzailea eta Renato Bruson, senar gizajoa. Disfruta ezazue opera labur hau eta saiatu ez erretzen.




Bertsioa: Ermanno Wolf-Ferrariren Il segreto di Susanna (1909), Renata Scotto (Susanna, sopranoa), Renato Bruson (Gil kontea), Philarmonia Orchestra, John Pritchard (zuzendaria).




La ópera puede ser también instrumento adecuado para percibir los cambios producidos en nuestra sociedad. Y cuando esos cambian tienen plena actualidad puede ocurrir que una ópera realizada en el siglo XX haya envejecido mal. Ello ocurre con la ópera que hoy traemos al blog, donde el tema central es el de la igualdad de sexos. ¿De qué forma? Pues planteando una situación muy simple: ¿puede una mujer fumar?

Hoy nadie pondría en duda tal posibilidad; de hecho, el debate actual tendría mayor relación con el efecto que el fumar tendría en tal persona, hombre o mujer, pero en ningún caso nos plantearíamos la posibilidad de prohibir fumar a una mujer solo por el mero hecho de serlo. Por ello, Il segreto di Susanna (El secreto de Susana), de Ermanno Wolf-Ferrari, vista y oída con ojos y oídos actuales puede provocar nuestra algarada, más que otra cosa.

Susanna es una recién casada. Hemos de suponerla viviendo en plena felicidad con su reciente marido y así es; el único problema es que le acompaña un secreto: le gusta fumar. Teniendo en cuenta que en las primeras décadas del siglo XX estaba mal visto que las mujeres fumaran ella lo hace en secreto, cuando su marido se ausenta. Como es lógico su actividad deja rastro, humo y olor, que consiguen despertar en el marido las sospechas de que alguien desconocido ocupa su lugar en su ausencia. Este marido, también recién casado y supuestamente feliz, no hace sino preguntarse quién es el fumador en su casa.

Su mujer tiene un amante, no cabe otra posibilidad lógica. Dando rienda al típico estilo italiano para el conde todo es un asunto de cuernos. Necesita información, saber quién es el desconocido y comenzara a hacer preguntas en casa. Ella guardando su secreto, él dando vueltas sin preguntar directamente las cosas y todo ello provoca situaciones surrealistas entre ellos. Finalmente el marido conocerá la verdad y para sorpresa de ella, su propuesta será la de fumar juntos, quizás porque es más fácil acceder a fumar en compañía que arriesgarse a que lo haga con otro.

Ermanno Wolf-Ferrari (su apellido compuesto es perfecta manifestación de su doble origen, italiano y alemán) era muy joven cuando compuso esta comedia, que se estrenó en 1909. Esta obra tuvo un gran éxito en Alemania mientras que Italia la recibió con cierta frialdad. La ópera solo exige tres personajes y dos cantes, pues el criado, elemento activo de la trama es personaje mudo.

La obra apenas llega a los cuarenta y cinco minutos y por ello he decidido traerla en forma de vídeo para poder escucharla completa en una versión histórica, la protagonizada por dos cantantes de gran trayectoria, Renatta Scotto y Renato Bruson. Disfrutad del vídeo, situado en la versión del texto en euskera, mientras tratáis, algunos, de no fumar.

Versión: Il segreto di Susanna, de Ermanno Wolf-Ferrari (1909), Renata Scotto (Susanna, soprano), Renato Bruson (conde Gil), Philarmonia Orchestra, John Pritchard (dirección musical).


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