Operak ere geure gizartean
izandako aldaketak ezagutzeko tresna egokia izan daiteke. Eta gizarte aldaketa
hauek oso gaurkotasun handia daukatenean beharbada XX. mendean egindako opera
bat gaiziki zakarkitu dela pentsa dezakegu. Ba gauza hau gertatzen da gaur blog
honetara ekartzen dugun opera hau, non sexuen arteko berdintasuna ardatz
nagusia den. Nolatan? Oso xinplea den egoera bat planteatuz: emakumeek erre
dezakete?
Gaur inork ez du zalantzan
jarriko aukera; berez, eztabaida edozeinen osasunean zer nolako eragina izango
duen izango da, baina inolaz ere ez emakumea izateagatik eskubide hau duen ala
ez. Ondorioz, Ermanno Wolf-Ferrariren Il segreto di Susanna (Susanaren
sekretua) gaur eta gaurko begi eta belarriekin ikusteak eta entzuteak,
derrigorrez, barreak sortarazi behar dizkigu.
Susanna ezkonberria da. Suposatu
behar zaio erabateko zoriontasunean bizi dela bere senar berriarekin eta
horrela da; arazo bakarra bere sekretua da: erretzea gustaten zaio. XX.mendeko
lehendabiziko hamarkadetako gizarte hartan emakumeek erretzea oso gaizki
ikusita zegoenez berak sekretupean ekiten dio bere zaletasunari. Lojikoa denez,
etxean erretzeak aztarnak uzten ditu, kea eta usaina, eta senarra, erabat
maiteminduta dagoen senar ezkonduberri hau jabetu egind a aztarna haetaz eta
erdi erotuta zera galdetzen dio bere buruari: nork erretzen du bere etxean bera
kanpoan dagoenean?
Bere emazteak maitalea dauka, ez
dago beste azalpen lojikorik. Sen italiar osoa atera eta adarren arazoa dela
ondorioztatzen du senarrak. Informazioa behar du eta etxean galderak egiten
hasiko da eta testuinguru honetan nahiko elkarrizketa ergelak entzuteko aukera
izango dugu. Bata, galdezka dabil ea maitaleari buruzko informazioa lortzen
duen; bestea, bere sekretua ongi gordetzea besterik ez du nahi. Eta guzti honen
ondorioa egoera surrealista sorteraztea izango da. Bukaeran senarrak egia
ezagutuko du eta emaztearen sorpresarako biok elkarrekin erretzea proposatuko
dio, beharbada zigarroak erretzea maitalea jasatzea baino erakargarria delako.
Ermanno Wolf-Ferrari (bere abizen
bikoitzak ongi deskribatzen digu bere jatorri bikoitza, italiarra eta
alemaniarra) gaztea zen oso opera labur hau idatzi zuenean. 1909. urtean
estreinatu zen eta arrakasta handia lortu bazuen Alemanian Italian ez zuen
lortu berak desiatzen zuen arreta. Opera honetan, berez hiru pertsonai eta bi
abeslari bakarrik eskatzen dira, hirugarrena mutua baita, mutua baina oso
aktiboa trama osoa pizteko.
Operak hiru ordu laurdenak
irauten du eta gaur ere bideo ekartzea egokiena dela pentsatu dut, opera osoa
entzun ahal izateko. Bertsio honetan gainera bi izen handi ditugu, Renata
Scotto, erretzailea eta Renato Bruson, senar gizajoa. Disfruta ezazue opera
labur hau eta saiatu ez erretzen.
Bertsioa: Ermanno Wolf-Ferrariren
Il segreto di Susanna (1909), Renata Scotto (Susanna, sopranoa), Renato Bruson
(Gil kontea), Philarmonia Orchestra, John Pritchard (zuzendaria).
La ópera puede ser también
instrumento adecuado para percibir los cambios producidos en nuestra sociedad.
Y cuando esos cambian tienen plena actualidad puede ocurrir que una ópera
realizada en el siglo XX haya envejecido mal. Ello ocurre con la ópera que hoy
traemos al blog, donde el tema central es el de la igualdad de sexos. ¿De qué
forma? Pues planteando una situación muy simple: ¿puede una mujer fumar?
Hoy nadie pondría en duda tal
posibilidad; de hecho, el debate actual tendría mayor relación con el efecto
que el fumar tendría en tal persona, hombre o mujer, pero en ningún caso nos
plantearíamos la posibilidad de prohibir fumar a una mujer solo por el mero
hecho de serlo. Por ello, Il segreto di Susanna (El secreto de Susana), de
Ermanno Wolf-Ferrari, vista y oída con ojos y oídos actuales puede provocar nuestra
algarada, más que otra cosa.
Susanna es una recién casada. Hemos
de suponerla viviendo en plena felicidad con su reciente marido y así es; el
único problema es que le acompaña un secreto: le gusta fumar. Teniendo en
cuenta que en las primeras décadas del siglo XX estaba mal visto que las
mujeres fumaran ella lo hace en secreto, cuando su marido se ausenta. Como es
lógico su actividad deja rastro, humo y olor, que consiguen despertar en el
marido las sospechas de que alguien desconocido ocupa su lugar en su ausencia. Este
marido, también recién casado y supuestamente feliz, no hace sino preguntarse
quién es el fumador en su casa.
Su mujer tiene un amante, no cabe
otra posibilidad lógica. Dando rienda al típico estilo italiano para el conde
todo es un asunto de cuernos. Necesita información, saber quién es el
desconocido y comenzara a hacer preguntas en casa. Ella guardando su secreto,
él dando vueltas sin preguntar directamente las cosas y todo ello provoca
situaciones surrealistas entre ellos. Finalmente el marido conocerá la verdad y
para sorpresa de ella, su propuesta será la de fumar juntos, quizás porque es
más fácil acceder a fumar en compañía que arriesgarse a que lo haga con otro.
Ermanno Wolf-Ferrari (su apellido
compuesto es perfecta manifestación de su doble origen, italiano y alemán) era
muy joven cuando compuso esta comedia, que se estrenó en 1909. Esta obra tuvo
un gran éxito en Alemania mientras que Italia la recibió con cierta frialdad.
La ópera solo exige tres personajes y dos cantes, pues el criado, elemento
activo de la trama es personaje mudo.
La obra apenas llega a los
cuarenta y cinco minutos y por ello he decidido traerla en forma de vídeo para
poder escucharla completa en una versión histórica, la protagonizada por dos
cantantes de gran trayectoria, Renatta Scotto y Renato Bruson. Disfrutad del
vídeo, situado en la versión del texto en euskera, mientras tratáis, algunos, de no fumar.
Versión: Il segreto di Susanna,
de Ermanno Wolf-Ferrari (1909), Renata Scotto (Susanna, soprano), Renato Bruson
(conde Gil), Philarmonia Orchestra, John Pritchard (dirección musical).
No hay comentarios:
Publicar un comentario