Alexander von Zemlinskyren Der Zwerg (Ipotxa) aurkeztu genuenean “patetismoa” kontzeptua behin eta berriz aipatu genuen, opera honek ederki lantzen baitu gai hau eta, neure ustetan, entzulea emoziozko mundu batean sartuarazten du, errukia sentitu arte. Opera honek ere badu musika zoragarria eta horregatik azken urtetan izan duen berpiztea uler daiteke. Beste maila batean bada ere gai berbera jorratzen du gaurko operak, Ermanno Wolf-Ferrariren Slyk.
Sly txantxa erraldoi baten historia da. Ingalaterrako taberna batean jende asko bildu da eta alkohola nagusitzen da Dolly agertu arte. Emakume zoragarri honek gizon guztion arreta berehala lortzen du. Beranduago, Sly pozik sartuko da tabernan diru pixka bat eskuratu duelako eta prest dago jadanik tabernan bertan gastatzeko, zorretan itota egon arren. Horregatik bere aurkako atxilotzeko agindua zabalduta dago. Lehen ekitaldi honetan protagonista nagusiak herritar xumeen alaitasuna eta arduragabetasuna dira, alegia, bakarlariek kolektiboari lekua uzten diote eta Wolf-Ferrarik Londreseko taberna arrunt baten bizitza deskribatzen digu non gehienak txiroak diren. Hemen Sly bere saltsan dago.
Taberna honetan jadanik Westmorelandeko Kontea dago: beste gizarte-klase, beste egoera ekonomikoa,… Kontea taberna honetan bere eremu naturaletik at dago baina bere helburua bere “jabetza” zaintzea da, Dolly neska ederra hain zuzen ere. Sly txundituta gelditzen da Dollyren edertasunaren aurrean baina gehiegi edaten ari da. Kontea, egoeraz jabeturik, bere txantxa erraldoia bezain krudela prestatzen hasiko da. Konteak Sly loaraziko du eta agindu zehatzak emango dizkie bere morroiei: eraman dezatela Sly bere gazteluraino, berataz burla egiteko aukera izateko.
Bigarren ekitaldian Sly kontearen gazteluan esnatuko da eta hango zerbitzariek berak ikusten dituen gauza guztien jabea dela sinistaraziko diote. Dollyk ere gauza bera esango dio eta azkenik Slyk, erabat gaindituta sinistu egingo du dena. Orain aberatsa, boteretsua eta, garrantzitsuena, Dollyren jabea da. Dolly eta biak maitasunaren besotan eroriko dira, Sly engainatuta dagoela ulertu arte. Hortik aurrera gaztearen beherakada gauzatuko da.
Kontearen lagunek burla egiten diote Dolly Slyrekiko errukia eskatzen duen bitartean. Beranduegi da. Sly penaz hilko da, Dolly erruduna sentituko da eta kupidarik gabeko konteak bere “jabetza” galduko du.
Entzun ditzagun gaurko hiru zati musikalak. Lehenengoan konteak Slyri aurreko egunean egindakoa gogora dezala eskatzen dio, kontearen benetako asmoa Slyk bere txantxa krudela sinistu egin duela konfirmatzea izan arren, besterik ez. (1) Versucht, Euch des Vergangenen zu erinnern (Ea, saiatu egindakoa gogoratzen).
Bigarren zatian Dolly eta Slyren arteko maitasunezko duoa daukagu. Slyren zintzotasunak Dolly gainditu egin du eta neska guztion, eta bereziki, kontearen krudelkeriaz ohartu egiten da. (2) Welches tiefe Erbarmen will sich regen? (Gupida al da sentitzen dudana?).
Amaitzeko, operaren azken eszena. Sly Dolly damutuaren besotartean hilko da eta Dollyren sentimentuak areagotu egingo dira. Bera ezinbesteko tresna izan da kontearen burla aurrera eraman ahal izateko baina Slyren izaera garailea suertatu da. Bere buruari zergatiak galdetzen amaitzen du opera hau Dollyk. (3) Sly, oh sag es (Sly, esaidazu).
Bertsioa: Ermanno Wolf-Ferrariren Sly (1927), Hans-Dieter Bader (Sly, tenorea), Deborah Polaski (Dolly, sopranoa), Klaus Michael Reeh (Westmorelandeko kontea, baritonoa), Hannovereko Operaren Orkestra, Robert Maxym (zuzendaria).
Cuando presentamos Der Zwerg (El enano), de Aldexander von Zemlinsky hablamos reiteradamente de patetismo, asunto que esta obra trata con enorme maestría hasta introducir al oyente, en mi opinión, en un mundo de emociones, cuestión que ha podido ser clave para el actual renacimiento de la misma. A otro nivel pero con temática similar tenemos la ópera de hoy, Sly, de Ermanno Wolf-Ferrari.
Sly es la historia de una broma enorme. En una típica taberna inglesa se han reunido decenas de personas donde el alcohol es el rey absoluto… hasta que aparece Dolly, una joven muy hermosa. Ella será capaz de centrar la atención de todos los hombres de la taberna. Más tarde aparecerá Sly, contento por disponer de unas pocas monedas que gastar en la taberna aunque Sly esté ahogado por las deudas y pese contra él una orden de detención por esa misma razón. En este primer acto el colectivo asume el protagonismo, la alegría y la inconsciencia de los bebedores, describiendo Wolf-Ferrari una escena típica de una taberna londinense en la que gente modesta es habitual. Aquí Sly está en su salsa.
En la misma taberna también se encuentra el Conde de Westmoreland: otra clase social, otra situación económica,… y así el conde es quien está fuera de su hábitat natural aunque la razón de su presencia no sea sino cuidar a quien es de su “propiedad”, la bella Dolly. Sly está asombrado por la belleza de la joven pero está bebiendo demasiado. El conde, viendo la situación, prepara la enorme y cruel burla. Sly caerá dormido, momento en el que el conde ordenará a sus servidores le trasladen hasta unos aposentos de su castillo para consumar sus intenciones.
En el segundo acto Sly despertará en sus nuevas habitaciones y será convencido de ser el dueño de todo lo que observa, jugando en ello Dolly un papel determinante. Nuestro protagonista está superado por la situación. Ahora es rico, poderoso y, lo que es más importante, es el nuevo dueño de Dolly. Ambos se entregan al amor hasta entender Sly el tamaño de la burla. Desde ese momento comenzará su bajada a los infiernos.
Al final Dolly tratará de arrancar del conde y sus amigos una miga de piedad pero ya es demasiado tarde. Sly morirá de pena en sus brazos, Dolly es víctima de su sentimiento de culpa y el implacable conde perderá su preciada “propiedad”.
Escuchemos los tres fragmentos habituales. En el primero el conde trata de hacer recordar a Sly lo hecho la noche anterior aunque en última instancia su única intención es confirmar que el joven no recuerda nada. (1) Versucht, Euch des Vergangenen zu erinnern (Venga, trata de recordar lo que hiciste).
En el segundo corte escucharemos el dúo de amor entre Sly y Dolly. La bondad natural del joven ha superado a Dolly y esta trata de arrancar del conde y sus amigos cierta piedad. (2) Welches tiefe Erbarmen will sich regen? (¿Es compasión lo que siento?).
Para terminar, la última escena de la ópera. Sly morirá en brazos de la arrepentida Dolly, acrecentándose su sentimiento de culpa. Ella ha sido instrumento imprescindible para consumar la burla pero finalmente Sly resulta triunfador. La ópera finaliza entre los porqués lanzados al aire de Dolly. (3) Sly, oh sag es (Sly, dime).
Versión: Sly, de Ermanno Wolf-Ferrari (1927), Hans-Dieter Bader (Sly, tenor), Deborah Polaski (Dolly, soprano), Klaus Michael Reeh (Conde de Westmoreland, barítono), Orquesta de la Ópera de Hannover, Robert Maxym (dirección musical).
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