Emakume bat basoan galduta. Ilunantzak ez dagoena ikusarazten dio. Emakumeen beldur guztiak agerian. Gizon baten zain dago. Basoaren erdian hilotza aurkitu du emakumeak eta bapatean… Ez, ez da hau Estatu Batuetatik datorkigun nerabeentzako azken pelikula tuntuna, gaur blog honetan aurkezten dizuedan operaren argumentua baizik. Arnold Schönbergek Erwartung (Itxaronaldia) monodrama idatzi zuen XX. mendearen bigarren hamarkadan eta, funtsean, goian aipatutako historioa kontatzen digu.
XX. mendean operak forma desberdinak hartu ditu, monodramarena besteak beste. Hitzak dioen bezala drama pertsonal bakar baten bidez aurkezten da, bera da antzesle eta abeslari bakarra, orkestraren rola ahaztu gabe. Opera honen beste faktore garrantzitsua iraupena da, ordu erdi eskas, eta beti beste opera batekin taularatzeko beharra dago.
Pertsonaia emakume bat dela esan dugu. Ez dakigu ezer gehiago berari buruz, ez izena, ez adinarik, ezta bere egoera ere. Hasieran bere beldurra nabari dezakegu, besterik ez, ezohiko lekuan baitago eta zain. Gizon baten zain. Gizon honezaz ere ezer gutxi dakigu; emakumeak, bakarrizketan ari dela pixkanaka gizonari buruzko informazioa emango digu: maitalea du. Emakumea, gizona, basoa, gaua eta fideltasunik eza. Eta elementu guzti hauekin, agian bukatzeko beste modurik ez duelako, hasieran enborra zirudiena itxaroten duen maitalearen gorpua dela ohartuko da emakumea. Orain itxaronaldia betierekoa izango da.
Eta, kexen unea. Zergatik utzi nauzu bakarrik? Zergatik joan zara ni gabe? Zer egingo dut nik bakarrik? Galderak erantzunik gabe ez baitago erantzungo dionik. Emakumearen bakardadea bere osotasunean agertzen da eta imajina dezakegu zergatik aukeratu zuen maitalea izatea, eta halako leku arraroan hitzordua egitea.
Edonork pentsa lezake historia ezagun egiten zaiola, guztiok modu batera edo bestera gaudelako zerbaiten zain bizitzan. Ez da maitalea izan behar zain daukaguna; lana, aukera berri bat, pizgarri berri bat gure bizitzan,... Arnold Schönbergek drama psikologiko honetan emakume arrunt baten arazoak, miseriak eta zalantzak aurkezten dizkigu. Emakume honek ez du izenik behar, guk geuk nahi dugun izena jar diezaiokegulako.
Emakumea zoriontasunaren bila doa, zabuka bada ere. Eta guzti hau Arnold Schönbergek kontrasteekin jolasten duen bitartean: ahots bakarra eta orkestra sinfoniko handia, tempi aldaketa amaigabea eta orkestra naturaren soinuen eta emakumeen sentimentuaen narratzailea, emakumearen hitzen osagarri.
Hona hemen gaur aukeratu ditugun hiru zati. Lehenengoan (1go eszena) emakumea basora heldu eta hango itzalekin ikaratuta eta nahastuta dabil (1).
Bigarrenean (3. eszena) emakumearen bakardadea agerian gelditzen da, gizon ezezagun horren zain dagoen bitartean (2).
Hirugarrena eta luzeena (4. eszena) emakumeak gorputa aurkitu, maitalea dela ohartu eta bere drama bereganatzen hasiko da (3).
Bertsioa: Erwartung, Anja Silja (emakumea, sopranoa) Philarmonia Orkestra, Robert Craft (zuzendaria).
Una mujer perdida en el bosque. La penumbra le hace ver lo que no hay. Todos los temores de la mujer son evidentes. Está a la espera de un hombre. En medio del bosque ha encontrado un cuerpo y, de repente, la mujer… No, no es este el argumento de otra película estúpida para adolescentes que nos viene de Estados Unidos sino el argumento de la ópera que presentamos hoy en este blog. Arnold Schönberg escribió el monodrama Erwartung (La espera) en la segunda mitad del siglo pasado y nos narra la historia arriba citada.
Durante el siglo XX la ópera ha tomado distintas formas, entre ellas la del monodrama. Tal y como lo dice la palabra estamos ante un drama desarrollado a través de un único protagonista, siendo ese protagonista la única voz, la única actuación sin olvidar el papel importante de la orquesta. Otro factor a tener en cuenta es su duración, apenas media hora y que obliga siempre a representarla junto a otra ópera.
Ya hemos dicho que el único personaje es una mujer. No sabemos más de ella; ni su nombre, ni su edad, ni su situación personal. Solo podemos apreciar su miedo al encontrarse en un sitio tan inhóspito como este. Está a la espera de un hombre. Sore este hombre tampoco sabemos nada; en su soliloqios, poco a poco, la mmujer nos dará información y sabremos que ese hombre es su amante. Una mujer, un hombre, un bosque, la noche y la infidelidad. Y con todos estos elementos pareciera que el único final posible habría de ser trágico. Lo que al principio pareció a la mujer un tronco acabará siendo reconocido como el cadaver del hombre que espera. Ésta, la espera, será ahora eterna.
Entonces, el momento de los reproches. ¿Por qué me has abandonado? ¿Por qué te has ido sin mí? ¿Qué podré hacer yo, desde hoy, sola? Preguntas sin respuesta pues no hay nadie para darlas. Ahora la soledad de lamujer es absoluta y podemos imaginarnos las razones que le llevaron a tener un amante y citarlo en un lugar tan extraño como ese.
Cualquiera podría pensar que la historia se le hace reconocible pues todos, de una forma u otra, estamos esperando. No necesariamente a una amante; un trabajo, una nueva oportunidad, un aliciente en nuestra vida,… Arnold Schönberg describe en este drama psicológico los problemas, las miserias y las dudas de una mujer corriente. Esta mujer no tiene nombre porque nosotros mismos podemos ponerle el nombre que deseemos, con el que identificarnos.
La mujer ha buscado la felicidad, aunque sea dambo tumbos. Todo esto nos lo presenta Arnold Schönberg a través del juego de contrastes: una única voz y una gran orquesta sinfónica, cambios contínuos de tempi y la orquesta en su papel de narradora de los sonidos de la naturaleza o los sentimientos de la mujer, haciendo uno con las palabras de ella.
He aquí los tres fragmentos seleccionados. En el primero (primera escena) la mujer ha llegado al bosque y aparecen sus temores motivados por las sombras del bosque (1).
En el segundo corte (tercera escena) aparece evidente la soledad de la mujer mientras espera al desconocido (2).
La tercera, la más larga (cuarta escena) la mujer encuentra el cadaver, advierte que es su amante y comienza a asumir el inicio de su drama. (3).
Versión: Erwartung, Anja Silja (mujer, soprano) Philarmonia Orquesta, Robert Craft (dirección musical).
2 comentarios:
Fantástica ópera! La verdad es que, aunque había oído hablar de ella, no la conocía. Es una lástima que se programe tan poco...
Felicitades por el blog!
Estoy de acuerdo, es una pena que los programadores se acuerden tan poco de Erwartung, siendo además como es tan fácil de ponerla en versión concierto.
Publicar un comentario