2012/09/20

Vêc Makropulos



Nork ez du hilezkortasunarekin amestu? Nork ez du noizbait sentitu denbora gehiago behar izango lukeela gauzak ongi egiteko? Eta azken finean, nori ez dio heriotzak buruko miña ematen? Leos Janacek honako galdera hauei bere erantzun propioa ematen saiatzen da opera honetan, bere protagonista nagusia (operari izenburua ematen diona) Elena Makropulos delarik.
Abokatuen bulego batek eramaten duen kasu baten sustraiak aintzineko garaian galtzen dira eta hainbat lagunen jakingura pizten du. Hau da Vêc Makropulos (Makropulos kasua) operak kontatzen digun historioa. Eta kasuaren aurrekariak aztertzen ari direnean hainbat emakume agertzen direla konturatzen dira pertsonaiak. Izenak Eugenia Montez, Ekaterina Myshkin, Ellian McGregor, Emilia Marty eta holakoak dira, alegia, izen guaztiak E.M. hasierako hizkiekin egindak.
Ikerketa egiten den bitartean, amodio zaharrak, oroimen tristeak eta pasio galduak agertzen dira. Eta bakarrik operaren bukaeran jakingo dugu aipatutako emakume guzti hauek pertsona berbera izan direla beti, Elina Makropulos jaioa eta operaren momentuan hirurehun urte dituena. Bere aitak, alkimista zenak, hilezkortasuna lortzeko edabe majikoa ikertu zuen eta bere alabaren bizitza amaigabea lan hartan asmatu egin zuela froga nagusia da .
Baina Elina nekatuta dago. Bizitza luzeegi egin zaio eta heldu da naturari ateak irekitzeko unea, emakumea prest baitago heriotza onartzeko. Elinak ez du edabea berriro hartuko eta guztion aurrean joan egingo da. Edabearen formula betiko desagertuko da; nahiz eta tentaldiak izan bere laguna Kristinak erre egingo du papera eta horrela betiko bizitzeko aukera galduko da.
Janaceken erronka bizitza hain luzea duen pertsona baten gorabeherak  entzuleari helaraztea da. Protagonistak pertsonalitate asko eduki ditu bere bizitzan zehar eta Leos Janacekek motibo musikal desberdinak erabiliz marrazten digu pertsonaiaren konplexutasuna. Zentzu honetan musikaren antolaketa nahiko diskurtsiboa dela esan genezake; alegia, orkestra eta abotsen paper nagusia narratzailearena da eta honen ondorioz, opera entzutea itxuraz zaildu egiten du erabaki honek. Lirismoa bigarren plano batean gelditzen da eta bakarrik Elinak bere patua onartuko duenean Janaceken lirismoa zabalduko da, operari amaiera emanez.
Vèc Makropulosen Leos Janacekek tragedia era intimoagoa aurkezten digu. Hemen ere emakumea da protagonista nagusia baina, adibidez, Jenufari edo Katia Kabanovari gizartearen aurrean bere drama bizitzea egokitu bazitzaien, Elina Makropulosek bakardadean –sekretuaren biktima baita- bizi behar du bere arazoa.
Hona hemen hiru zati opera hau hobetato ezagutzeko. Lehenengoan, Kolenaty abokatuaren bulegoan elkarrizketa entzungo dugu, non lehen aipatutako egitura diskurtsiboa nabarmentzen den (1).


Bigarrenean, Jaroslav Prusek Elina bere sekretuaren susmoak dituela jakinarazten dio (2).  


Hirugarrenean operaren amaiera entzungo dugu; Elinak lojika onartu eta bere heriotzari ateak irekitzen dizkio (3).


Bertsioa: Vêc Makropulos, Elisabeth Söderström (Emily Marty, sopranoa), Petr Dvorsky (Albert Gregor, tenorea), Anna Czaková (Kristina, sopranoa), Vacláv Ziték (Jaroslav Prus, baritonoa), Dalibor Jadlicka (Kolenaty, baxua), Vienako Estatuko Operaren Orkestra eta Abesbatza, Charles Mackerras (zuzendaria).




¿Quién no ha soñado con la mortalidad? ¿Quién no ha sentido en alguna ocasión la necesidad de más tiempo para poder hacer más cosas? Y en cualquier cosa, ¿a quién no le da dolores de cabeza la muerte? A estas preguntas trata de responder Leos Janacek en esta ópera, en la que la protagonista absoluta (dando nombre a la misma) es Elena Makropulos.
En una oficina de abogados llevan un caso cuyas raíces penetran hasta tiempos remotos y ello despierta la curiosidad de más de uno. Esto es la historia que cuenta Vêc Makropulos (El caso Makropulos). En los antecedentes del caso los protagonistas advertirán la presencia de distintas mujeres cuyos nombres son Eugenia Montez, Ekaterina Myshkin, Ellian McGregor o Emilia Marty, es decir, todas ellas con nombres cuyas iniciales son E.M.
Mientras se investiga el caso aparecen viejos amores, tristes recuerdos y pasiones olvidadas. Solo al final de la ópera conoceremos que todas las mujeres arriba mencionadas son la misma, nacida Elina Makropulos y con trescientos años de vida en ese momento. Su padre, alquimista, investigó sobre una pócima para conseguir la vida eterna y la vida eterna de su hija es la prueba del éxito de su investigación.
Pero Elina está cansada. La vida se le ha hecho demasiado larga y considera que ha llegado el momento de aceotar la lógica de la naturaleza estando, por lo tanto, dispuesta a morir. Elina no volverá a beber la pócima secreta y delante de todos se irá. La formula secreta desaparecerá con ella a pesar de las tentaciones de los testigos. Sin embargo su amiga Kristina quemará el papel y así se perderá para siempre la posibilidad de la eternidad.
El reto para Janacek era hacer llegar al oyente las vicisitudes de alguien que ha vivido tanto y tantas cosas. La protagonista ha tenido distintas personalidades y Leos Janacek recurre al uso de muchos motivos musicales para describir la complejidad de su personalidad. En este sentido conviene decir que la música de esta ópera dispone una organización muy discursiva, es decir, dota el compositor a orquesta y voces más una labor narrativa y ello puede hacer pensar en primera instancia en una escucha compleja. El lirismo queda en segundo plano y solo los expanda Leos Janacek cuando Elina acepta su destino, finalizando así la obra.
En Vêc Makropulos la tragedia que presenta Janacek es íntima. Aquí tambien la mujer es protagonista absoluta pero mientras, por ejemplo, Jenufa o Jatia Kabanova vivien su drama ante la sociedad que las rodea, Elina Makropulos la vive en la soledad pues es víctima de su secreto.
He aquí tres fragmentos de estaópera. En el primero, en el despacho del abogado Kolenaty tiene lugar una entrevista y podremos apreciar el arriba mencionado estilo discursivo (1).
En el segundo Jaroslav Prus habla con Elina y le hace saber de las sospechas acerca de su secreto (2).
En el tercer fragmento escucharemos el final de la ópera, cuando Elina, aceptando la lógica de la vida, abre las puertas a la muerte (3).
Versión: Vêc Makropulos, Elisabeth Söderström (Emily Marty, soprano), Petr Dvorsky (Albert Gregor, tenor), Anna Czaková (Kristina, soprano), Vacláv Ziték (Jaroslav Prus, baritono), Dalibor Jadlicka (Kolenaty, bajo), Coro y Orquesta de la Ópera Estatal de Viena, Charles Mackerras (dirección musical).

2 comentarios:

Sílvia dijo...

Mi primera ópera de Janacek, recuerdo que fui al teatro sin prepararme nada y me encantó, me lo pasé en grande.

Enrique dijo...

Es una pena que, con respecto a otras Vec makropulos se esté quedando un paso por detrás.