2013/05/22

Kurt Weill



Kurt Weill  XX. Mendeko lehen berrogeita hamar urteak osorik ezagutu zituen konpositorea ( 1900an jaio eta 50 urte geroago hil baitzen), operagilerik berezienetarikoen artean sartu beharko genuke. Eta hau, zergatik? Ba Kurt Weillen lanak ezaugarri propioak izan zituelako eta musikaren historioan dagokion lekua ere berezia delako. Kurt Weillek berezko estiloa garatu zuen eta gaur egun identifikagarria da, ahalegin handirik egin gabe.
Kurt Weillen musikaren ezaugarri aipagarrienak zehaztu beharko banitu, hiru aipatuko nituzke: lehenengoa, bere musika konpositoreari tokatu zitzaizkion une historikoarekin eta bizitokiarekin erabat lotuta zegoela; bigarrena, bere ideologia politikoaren aztarnak musika lanetan nabari daitezkela erraz; eta hirugarrena, Weillen ibilbide artistikoarekin batera beste izen batzuk datozkigula burura: Berthold Brecht antzerkigilea, eta gaurko protagonistaren emazte eta abeslari bikainaa izan zena, Lotte Lenya.
Kurt Weillen ibilbide artistiko aipagarriena bi Mundu Gerren artean garatu zen eta ezaguna da garai honetako Alemaniako egoera zein zen eta nolako eragina izan zuen arte adierazpen desberdinetan. Lehen Mundu Gerrako Alemaniaren porrotaren ondoren eta  Errusiako Iraultza Sobietarraren itzalpean marxismoa zabaldu zen Alemanian. Artista askok bat egin zuten Karl Marxen ideiekin eta sozialismoarekin eta gure gaurko protagonista hauetariko bat izan zen. Baina marxismoarekin batera nazional-sozialismoa ere agertu zen, ezagunak diren ondorioekin, eta Adolf Hitlerek boterea eskuratu zuenean Kurt Weill, hainbat artista ezkertiarrei gertatu zitzaien bezala, alboratu eta debekatu zuten Weillen lana bere arteak ez zuelako bat egiten nazional-sozialismoaren arte ideekin.
Bainan goian beste ezaugarria aipatu dugu, hots, Kurt Weillentzat musika eta opera helburu politiko-soziala betetzeko tresna baliogarria izan zitezkeela. Hau nabarmen ikusten da Weillen operetan; bere ustetan giza piramideko oinarrian zeuden giza-taldekideek protagonismoa merezi zuten eta horrela egin zuen Weillek: honen ondorioz lapurrak, prostitutak, txiroak, “bizitza susmagarri”dun pertsonaiak,… protagonista nagusiak dira. Eta logikoa denez, balantzaren beste aldetik dauden aberatsak, boteretsuak, aristokratak eta halakoak agertuko dira gizartearen etsai.
Azkenik, ezin ulertu Weillen ibilbide artistikoa Berthold Brecht eta Lotte Lenya aipatu gabe. Lehenengoaren hitzak giltzarri izan ziren bere lan ezagunenetan, Die Dreigroschenoper (Hiru xentimoen opera) edo Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonney (Mahagonney hiriaren goraldia eta eroraldia); bigarrenak, lanik aipagarrienak munduan zehar estreinatu eta gero zabaldu zituen.
Gaurko adibide musikalak bereziak dira. Operak eta ahozko musika beste baterako utzi eta Kleine Dreigrochenmusik suitea ekartzen dizuet. (1) Lehen zatia obertura da.

Bigarrenean, beste transkipzioa dago, (2) Die Ballade vom amgenehmen Leben abestiarena  (Bizitza errezaren abestia) hain zuzen ere.

Hirugarren eta azken zatian, suite honen bukaera dago (3).

Bertsioa: Kurt Weillen Kleine Dreigroschenmusik, Londongo Orkestra Sinfoniko, Michael Tilson-Thomas (zuzendaria).




Kurt Weill, que ocupa toda la primera mitad del siglo XX pues nació en 1900 y falleció en 1950, es uno de los compositores de ópera más peculiar del siglo pasado. Y ello, ¿por qué? Porque Kurt Weill creó un estilo propio de composición y ello le ha permitido obtener su lugar propio en la historia de la música. Ese estilo personal es aun hoy, sin gran esfuerzo,  perfectamente identificable.
Si tuviéramos que resumir las características más peculiares del estilo de Weill podríamos resaltar tres de ellas: la primera, que su música está íntimamente ligada al momento histórico y el lugar en el que le tocó vivir; la segunda, que en su música es notoria la presencia de su ideología política; y la tercera, que la trayectoria artística de Weill está íntimamente unida a otros nombres, importantes en su vida, tales como el dramaturgo Berthold Brecht o quien fue, además de gran cantante, su compañera sentimental Lotte Lenya.
El periodo creativo de Kurt Weill se desarrolló entre las dos guerras mundiales y es conocida la situación que se vivió en aquella Alemania y las consecuencias que de ella se derivaron. Tras la derrota de Alemania en la Primera Guerra Mundial se expandió en este país el marxismo en coincidencia con el triunfo de la Revolución Bolchevique en Rusia. Muchos artistas hicieron suya esta ideología y nuestro protagonista de hoy fue uno de ellos. Pero con el marxismo también surgió el nacional-socialismo y lo que ocurrió después. Por ello, cuando Adolf Hitler llegó al poder Kurt Weill, como muchos artistas alemanes de izquierdas, fue perseguido y prohibido. Su arte no entraba dentro de los cánones artísticos del nuevo régimen.
Pero arriba hemos mencionado una característica de Weill, en concreto que Weill convirtió a la música en elemento de lucha ideológica. Esto es muy evidente en sus óperas; en su opinión los seres humanos sitos en la base de la pirámide social merecían protagonismo en el arte y así lo hizo Weill: por ello, ladrones, prostitutas, pobres, personajes de “vida sospechosa”,… se convierten en protagonistas de sus obras. Y como es lógico, al otro lado de la balanza se colocan los ricos, los poderosos, los aristócratas y similares aparecerán como enemigos sociales.
Por último, es imposible entender la trayectoria artística de Weill sin mencionar a Berthold Brecht y Lotte Lenya. El primero autor de la letra, la palabra, de sus obras más conocidas, Die Dreigroschenoper (La ópera de tres peniques) o Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonney (Auge y caída de la ciudad de Mahagonney); y la segunda porque fue quien estreno estas obras y las expandió por todo el mundo.
Los ejemplos musicales de hoy no son como los habituales. Las óperas y la música vocal las dejamos para otra ocasión. Y utilizaremos la suite Kleine Dreigrochenmusik. Comenzaremos con la obertura (1).
El segundo fragmento de esta transcripción es el fragmento de la canción (2) Die Ballade vom amgenehmen Leben (Balada sobre la vida fácil).
El tercer y último fragmento es la transcripción del final de la ópera (3).
Versión: Kleine Dreigroschenmusik, de Kurt Weill, Orquesta Sinfónica de Londres, Michael Tilson-Thomas (dirección musical).

1 comentario:

Sílvia dijo...

Sólo el 10% de los blogs siguen activos un año después de abrirse. Enhorabuena y feliz cumpleaños bloguero.