2013/04/29

Satyagraha



Sarritan aipatu dut XX. mendean operak oso itxura desberdinak hartu dituela eta askotan  itxura guzti hauen artean desberdintasunak nabariak izan direla, operari aberastasuna eta aniztasuna emanez. Mugimendu artistiko asko sortu dira eta XX. mendea, berez, gatazkatsua eta kontraesanez beteta egon bada, operak ezin izan du ezaugarri hauetatik ihes egin. Operan ere mugimendu “gatazkatsuak” eta kontrajarriak izan dira eta minimalismoa hauetariko bat izan da.
Laburbilduz itxuraz xinpleak diren esaldi musikalen errepikapen iraunkorra, tonalismoaren erabilpena eta etengabeko erritmoa minimalismoaren oinarriak direla esan genezake. Aldi berean konpositore aipagarrienak Steve Reich eta Philip Glass direla nabarmenduko genuke. Azken musikaegile honen opera bat ekartzen dizuet, Satyagraha, eta horrela hain eztabaidagarria den mugimendu hau OperaXXra ekartzen dugu.
Hasteko komenigarria da izenburua azaltzea: hitz konposatu honek jatorri hindiera du, “satya” (egia) eta “agraha” (behin eta berriz ekitea), alegia, bere esanahia “egian ekitea”, itzul genezake. Mahatma Gandhik kontzeptu hauen erabilpena zabaldu zuen britaniarren zapalkuntzaren aurkako bere indarkeriarik gabeko mugimendua osatu zuenean. Alegia, “satyagraha” filosofia da, oinarri teorikoa eta, aldi berean, bizitzari aurre egiteko gida praktikoa.  
 “Egia” kontzeptuan oinarriturik  Philip Glassek hiru pertsonaia historiko aukeratzen ditu opera hau garatzeko eta bakoitzari akto bana dedikatzen dio: lehendabizikoa Leo Tolstoi idazle erusiarrari; bigarrena, Rabindranath Tagore idazle eta filosofo hinduarrari eta hirugarrena eta azkena, Martin Luther King politikari estatubatuarrari. Hala ere pertsonaia hauek ez dute ekintza dramatikoan parte hartzen, Mahatma Ghandiren filosofia zabaltzeko eta Ghandiren teoria herrialde eta une historiko desberdinetan nola zabaltzen eta ulertzen den ezagutzeko “aitzakiak” dira. Ghandi da, ondorioz, pertsonaia eta une historiko desberdinen artean lotura, zubia.
Aipagarria da gainera operaren hizkuntza, Philip Glassek sanskritoeraz egindako librettoa erabili baitzuen. Sanskritoa Indiako hizkuntza historikoa da eta erabaki honekin Glassek indartzen du opera honen arreta gunea. Satyagraha trilogia betan bigarren pausua da, Philip Glassek hiru pertsonaia historikoei buruzko hiru opera idatzi zituelako, beste biak Einstein on the Beach (Einstein hondartzan) eta Akenaton (aintzinako Egiptoko faraoia) izan dira. Glassen ustez hiru pertsonai hauek, bakoitza bere erara, mundua aldarazi zuten.
Lehen zati musikalean operaren hasiera daukagu, Tolstoiri eskainia. Gatazka mitikoa eta benetazkoa lotzen ditu hemen Ghandiren bidez, alegia, eleberri batean eta benetazko egoeran gerta daitezkeen gatazkeen artean.
(1) Justiziaren unea

Bigarren zatia bigarren aktoko lehen eszena dugu, kasu honetan Tagoreri eskeinia. Ghandik  India eta Hego Afrikako egoerak lotzen ditu europarrak haserretuz, beraien pribilegioak agerian uzten dituelako. Hala ere Ghandik lagun europar gutxi  batzuren babesa lortzen du

(2) Gatazka eta askatze.

Bukatzeko hirugarren aktoaren azken eszena, operaren amaiera. Ghandik bere jarratzaileei gizon berriaren beharra aipatzen die Ongia babesteko eta, azken finean, mundu berria eraikitzeko

(3) New Castleren ibilaldia.

Bertsioa: Philip Glassen Satyagraha (1980), Douglas Perry (Ghandi, tenorea) New York Hiriko Operaren Abesbatza eta Orkestra, Christopher Keene (zuzendaria).

 
Muchas veces he mencionado que la ópera tomó, durante el siglo XX, aspectos muy diferentes y que todos ellos otorgaron a este arte una riqueza y pluralidad que no conviene despreciar. Durante el siglo pasado surgieron muchos movimientos artísticos y si el siglo XX es analizado como un siglo conflictivo y pleno de contradicciones la ópera no ha podido abstraerse de tales circunstancias. En la ópera también surgen movimientos estéticos “conflictivos” y contradictorios; uno de ellos es el minimalismo.

Resumiendo mucho podríamos decir que el minimalismo se basa en la repetición constante de frases musicales aparentemente sencillas, el uso de la tonalidad y el ritmo constante. Al mismo tiempo podríamos considerar a Steve Reich y Philip Glass como los compositores referencia de este movimiento. Una ópera de éste último, Satyagraha, es la que nos ocupa ahora, pudiendo así dar por presentado este movimiento en nuestro blog OperaXX.
Para comenzar es necesario explicar el origen del título. Se trata de una palabra de origen hindú compuesta por los conceptos “satya” (verdad) y “agraha” (insistencia) por lo que puede ser traducida por “insistencia en la verdad”. Este concepto fue impulsado por Mahatma Ghandi durante la resistencia de su movimiento pacifista a la colonización británica. Es decir, “satyagraha” es una actitud, una filosofía que hace de base teórica y que permite una praxis concreta durante la vida de cada uno.
Basado en el término “verdad” Philip Glass escoge tres personajes históricos con los que desarrollar la ópera, dedicando a cada uno de ellos un acto de la misma: el primero, al escritor ruso Leo Tolstoi; el segundo, al escritor y filósofo hindú Rabindranath Tagore; y el tercero y último al político estadounidense Martin Luther King. Sin embargo, estos personajes no aparecen en el desarrollo dramático de la ópera sino que son la “excusa” que necesita Glass para desarrollar la filosofía de Ghandi y ver su concreción en momentos históricos y con personajes diferentes. Ghandi es así el hilo conductor de esta ópera, el protagonista absoluto.
Cabe mencionar también, por su relevancia, el idioma elegido para la ópera, el sanscrito, lengua histórica de la India, decisión con la que Glass subraya dónde quiere colocar el centro de atención del oyente. Satyagraha era parte de una trilogía que sobre personajes históricos que, en opinión del autor, cambiaron el mundo realizó Philip Glass, siendo las otras dos Einstein on the Beach (Einstein en la playa) y Akenaton (nombre de un faraón del antiguo Egipto), operas que tarde o temprano aparecen en este blog.
El primer fragmento musical es el comienzo de la ópera, basado en la obra de Tolstoi, Aquí se conectan el conflicto mítico y el real a través de la figura de Ghandi, es decir, el conflicto existente en una obra literaria y el existente en la vida real. (1) Momento de justicia.
El segundo fragmento corresponde a la primera escena del segundo acto, en este caso inspirado en la persona de Tagore. Ghandi une las situaciones de los pueblos hindú y sudafricano provocando el enfado de los europeos pues sus privilegios quedan en evidencia. De todas formas Ghandi encontrará aliados y protección entre unos pocos de estos. (2) Conflicto y rescate.
Para finalizar, la última escena de la ópera, del tercer acto. Ghandi menciona a sus seguidores la necesidad del hombre nuevo para proteger el Bien y, en definitiva, para poder construir un mundo nuevo (3) Marcha a New Castle.
Versión: Satyagraha, de Philip Glass (1980), Douglas Perry (Ghandi, tenor) Coro y Orquesta de la Ópera de la Ciudad de New York, Christopher Keene (dirección musical).

3 comentarios:

Sílvia dijo...

Nunca pensé que diría esto de Philipp Glass: qué bonito! (el primer fragmento, los otros dos todavía no los he escuchado).

Enrique dijo...

Algún Glassadicto me dijo que esta era su mejor ópera y por eso la he elegido. Coincido en que el primer fragmento tiene un no-se-qué que te engancha. Los otros dos, aunque "largos" para algunos, tambien merecen la pena. Cuando puedas...

Sílvia dijo...

El segundo fragmento era del Glass que reconozco, el que consigue sacar lo mejor de mi xD No se acababa nuuuuuuuunca!

El tercero ha vuelto a ser bonito.