2013/09/09

The Knot Garden



Michael Tippetten hirugarren opera da The Knot Garden (itzulpen askean, Korapiloen Lorategia) eta lan hau Amerikako Estatu Batuetara egindako bisita luzea eta gero sortu zen. Operaren izenburua ulertzea erreza ez da, Tippeten opera honen argumentua erreza ez den bezala. Konpositoren honen kasuan ohi denez, libreto korapilatsua da eta, aldi berean, kolektiboa. Opera honetan ez dago protagonista bakarra, pertsonai guztien garrantzia maila berberakoa da eta hiru bikoteen pasadizoak kontatzen dira.

Musika eklektikoa da. Estatu Batuetara egindako aipatutako bidaiaren ondorioz Tippetek bertako soinuak eta erritmoen eragina nabarmena da opera honetan, besteak beste blues and jazzarena eta musika hauetan propioak diren soinu tresnak ere erabili zituen, kitarra elektronikoa eta bateria.

Opera hau kolektiboa dela arestian esan dugu eta hau gakoa. Hiru bikote bizi dira hiri moderno batean, hiri-lorategian. Eta lorategi bat eskenatoki nagusia izango da, non sei pertsonaien arteko harreman pertsonalak elkar gurutzatuko dira krisiak sortaraziz. Harreman pertsonalak, amodiozko arazoak eta harreman sexualak, bai hetereoak bai homosexualak. Gainera, hau gutxi balitz eta kontutan hartzen badugu opera hau 1970 urtekoa dela, garai hartan zabaldu berria zen psikoanalisiak garrantzia du, zazpigarren pertsonaia psikoanalista baita eta deus ex machinaren rola betetzen du.

Operak hiru ekitaldian banatuta dago eta nahiko laburra da. Blog honetan aurkeztu genuen The Ice Break operaren egitura eta luzera berbera du, ordu bete eta hogei minutukoa. Ekitaldi bakoitzak izenburu propioa du eta horrela lehengoa gatazka da, bigarrena labirintoa eta azkena zoramena da. Eta korapiloa osatzeko, ekintza dramatikoa garatzen den bitartean pertsonaiek William Shakespeareren The Tempest antzezki lana prestatzen ari dira, errealitatea eta fikzioaren arteko nahasmena sakonduz.

Labur bilduz, korapiloa izenburuan, korapiloa pertsonaien arteko harremanetan eta korapilo ederra librettoak proposatzen dizkigun nahasketetan. Tippett eta bere libretto ospetsuak, zaiak, bihurgunez beteta.

Opera labur honetan aukeratutako hiru zatiak hiru ekitldiak ordezkatzen dituzte. Lehenengoan operaren hasiera entzungo dugu non preludioa garatu eta gero Mangus, psikoanalista, pentsakor agertzen zaigu Thea lorategia zaintzen duen bitartean. Bapatean Flora, nerabea, agertzen da, oso kezkatuta. Flora Thea eta bere senarraren apopiloa da. Lau minututan Tippetek drama aurkezten digu. 

(1) So, if I dream (Orduan, amesten badut).


Bigarrenen zatian bigarren ekitaldiaren amaiera dugu. Ekitaldi honek hogei minutu irauten du eta une honetan Dovek bere haurtzaroaz pentsatzen ari da. Berarekin, bere bikotea, Mel. Hemen kitarra elektroniko eta bateriaren soniuak entzun ahal izango ditugu. 

(2) I was born in a big town (Hiri handi batean jaio nintzen).


Bukatzeko hirugarren ekitaldiko Thearen aria non berak beldur gehiago ez duela izango abesten duen. 

(3) I am no more afraid (Ez naiz gehiago beldurtuta izango).


Bertsioa: Michael Tippetten The Knot Garden (1970), Yvonne Minton (Thea, mezzosopranoa), Jill Gomez (Flora, sopranoa), Thomas Carey (Mel, baxu-baritonoa), Robert Tear (Dov, tenorea), Thomas Hemsley (Mangus, baritonoa), Londongo Royal Opera House-ko Orkestra, Colin Davis (zuzendaria).




The Knot Garden (en traducción libre, El jardín de los enredos) es la cuarta ópera de Michael Tippett y surgió tras un largo viaje del compositor a Estados Unidos. El título de la obra no es de fácil comprensión, como tampoco es entender el argumento de esta ópera de Tippett. Tal y como es costumbre en sus óperas el libreto es complicado y, en este caso, de carácter colectivo. En esta ópera no hay un protagonista único, todos los cantantes tienen la misma importancia y se narran las andanzas de tres parejas.

La música es ecléctica. Como consecuencia del mencionado viaje a Estados Unidos Tippett utilizó ritmos y sonidos propios del país tales como el jazz y el blues así como conviene señalar el uso de instrumentos como la guitarra eléctrica y la batería.

Queda dicho el carácter colectivo de esta obra. Tres parejas viven en una ciudad moderna, una ciudad-jardín. Y un jardín será el marco que recogerá el desarrollo de la acción dramática, en el cual las relaciones personales se entrecruzarán, surgiendo distintas crisis. Relaciones personales, amorosas y sexuales, tanto hetero como homosexuales. Y por si esto fuera poco, sin olvidar que la ópera es estrenada en 1970 y teniendo en cuenta el auge que comienza a adquirir el psicoanálisis, tenemos un séptimo personaje, psicoanalista, que a modo de deus ex machina, se convierte en el centro de las tramas.

La ópera, breve, está dividida en tres actos. Ello nos recuerda a The Ice Break, ya presentada en este mismo blog, con estructura y duración similar, unos ochenta minutos. Cada acto tiene su nombre específico y así el primero es confrontación, el segundo, laberinto y el tercero, farsa. Y para añadir más confusión, al mismo tiempo que s desarrolla el drama los personajes están preparando una representación de The Tempest, de William Shakespeare, con la consiguiente mezcla de ficción y realidad.

En consecuencia, laberíntico el título, las relaciones entre los personajes y, en general, la trama que nos propone el mismo Tippett como autor de sus libretos. Tippett y sus famosos libretos, complicados, llenos de puertas sin salida.

Los tres fragmentos elegidos de esta ópera representan cada uno de los actos. En el primero escucharemos el inicio de la ópera donde, tras un preludio orquestal, Mangus, el psicoanalista, está pensativo mientras Thea trabaja en el jardín. Súbitamente aparece la adolescente Flora, pupila de Thea y su marido. En apenas cuatro minutos Tippett nos introduce directamente en el drama. (1) So, if I dream (Entonces, si sueño).

En el segundo fragmento escucharemos el final del segundo acto, que apenas dura veinte minutos. Dov reflexiona sobre su niñez; junto a él, Mel, su pareja. Esta es una oportunidad de escuchar la guitarra eléctrica y batería, presentes en la ópera. (2) I was born in a big town (Nací en una gran ciudad).

Para finalizar, un aria del tercer acto en la voz de Thea, que anuncia que nunca más volverá a sentir miedo (3) I am no more afraid (No volveré a sentir miedo).

Versión: The Knot Garden, de Michael Tippett (1970), Yvonne Minton (Thea, mezzosoprano), Jill Gomez (Flora, soprano), Thomas Carey (Mel, bajo-barítono), Robert Tear (Dov, tenor), Thomas Hemsley (Mangus, baritono), Orquesta de la London Royal Opera House, Colin Davis (dirección musical).

3 comentarios:

lourdes dijo...

Entzun dut eta aurreko bezelan zaila eta... hotza?Tipetten libretoak zailak direla,eta pertsonaien garratzi maila berberakoa dela diozu. Eta musikan ez al da gauza berbera gertatzen?hau da zoramen eta korapiltso honetan instrumento guztien behar hori?kitarra elektronikoa eta bateriaren soinua sartuz?

Enrique dijo...

Beno, musika honetan argi dago arien eta zenbaki solteen egitura, neurri batean, desagertzen dela. Bai, opera kolektiboa da eta hemen bakarlari baten alardea baino garrantzitsuagoa da ideia baten garapena, testua,... Horregatik Tippettek berak bere libretoak idazten zituen.
Eta soinu tresnak direla eta, ez al da lojikoa "modernidadeak" egiten dizkigun ekarpenak musika "klasikoa"n eabiltzea?

lourdes dijo...

Ados nago,musika "klasikoan" kitarra elektronikoa,edo beste soinu tresna "modernoa" sartzearekin.Zergatik ez? Hori adierazi nahi nuen nere galderekin.
Libretoa ezagutzen ez dudanez,hemen entzundako 3 zatiki hauekin,musika,musika da adirazi didana zailtasuna,konplexutasuna,instrumento guztien behar hori.