2013/09/02

Susannah



Sorpresa ederra hartu genuen OLBEko bazkideok 2010-2011ko denboraldia aurkeztu zenean, izenburu guztien artean hemendik oso ezezaguna den Carlisle Floyden, Susannah taularatuko zela iragarri zenean. Gutxitan bizirik dagoen musikaegile baten opera antestu da Bilbon eta aukera hau eskertzekoa zela ez dut zalantzarik. Gaur opera hau dakar OperaXX blogera.

II. Mundu Gerra eta gero Estatu Batuetan komunismoaren aurkako gerra ideolojiko eta erepresiboa zabaldu zen, Sobiet Batasuna eta herrialde honek ordezkatzen zuen ideologia etsai nagusia baitzen. Garai horri MacCarthysmoa deitzen zaio eta herrialde horretan jazarpen izugarria gauzatu zen. Testuinguru honetan egin zuen Carlisle Floydek bere operarik garrantzitsuena, Susannah izenekoa.

Susannah Amerika sakonean bizi da eta toki hartan erlijioa eta tradizioa (kasu honetan zentzurik txarrenean uler dezagun hitz hau) nagusitzen dira. Erlijioak gizartearen baloreak markatzen ditu eta, aldi berean, bakoitzaren bizitzaren kontrol zorrotza bermatzen du; tradizioa oso baliogarria dena geldirik egoteko eta kasu honetan, Susannahri, emakumea izanda, dagokion lekua emateko. Baina Susannah libre sentitzen da eta libre bizi nahi du. Hor talka egingo du erlijioarekin eta tradizioa gordetzen dutenekin.

Amerika sakon honetan badago beste elementu aipagarria: hipokrisia eta itxurakeria. Horrela, herriko gizonek Susannahri leporatuko diote bertako lakuan biluzik bainatzea baina atzerakoiek ez dute aukera galduko, bainatzen den bitartean, bere gorputza zelatatzeko. Edota Olin Blitch artzaiak egingo diona, elizara ez joatea aurpegiratu eta, aukera sortzean, neskatoa bortxatu. Soilik orduan ohartuko da Blitch Susannah birjina zela.

Opera honek ongi deskribatzen du Amerikaren zati baten argazkia. Neurri batean Benjamin Brittenek Peter Grimes operan egiten duen Ingalaterrako argazkia gogora ekar diezaguke opera honek, bietan presio soziala eta hipokrisia eta ausardi falta erretratatzen baitira. Lehenengoan Peterek duen irtenbide bakarra bere buruaz beste egitea da; opera honetan, berriz, Susannahak aurre egingo dio jendeari baina berak ongi daki elkar ulertzea ezinezkoa izango dela. Etorkizun zaila du neskak.

Entzun ditzagu gure hiru zati musikalak. Hemen lehen ekitaldikaren bukaera dugu. Susannahak herriaren zurrumurruak ezagutzen ditu eta arriskuan dagoela konszientea da. Bere nebarekin elkartzen da bai babesa bai gomendioak jasotzeko. Biok, besarkatiruk, patuaren zain gelditzen dira 

(1) Feeble-minded idject (Halako kirtena!!).


Bigarrenean Olin Blitchen sermoia dugu, beharbada opera honek duen unerik interesgarriena. Gainera azken hamarkadetan izandako abeslaririk garrantzitsuenetarikoa ekartzen dizut, Samuel Ramey, interpretazioa ezinhobea borobilduz. 

(2) I’m fixin to tell y’ bout a feller I knowed (Ezagutu nuen egurgile bati buruz hitz egingo dizuet).


Hirugarren eta azken zatiak Olin Blitchen bortxaketa deskribatzen du. Blitchek gauza bat esan eta beste egingo du eta bere balizko bakardadeaz baliatuz Susannahri bere borondatea jakiaraziko dio.

(3) I’m a lonely man, Susannah (Gizon bakartia naiz, Susannah).


Bertsioa: Carlisle Floyden Susannah (1955), Cheryl Studer (Susannah, sopranoa), Jerry Hadley (neba, tenorea), Samuel Ramey (Olin Blitch, baxua), Lyongo Operaren Orkestra, Kent Nagano (zuzendaria).




Al presentarse la temporada 2010-2011 de la ABAO los aficionados nos llevamos una grata sorpresa al constatar la presencia de la ópera Susannah, de Carlisle Floyd. Pocas óperas de compositores vivos se han podido ver en Bilbao y esta oportunidad solo podía agradecerse. Esta es la ópera que traigo hoy al blog OperaXX.

Tras la II Guerra Mundial se expandió en los Estados Unidos una histérica persecución del comunismo en forma de guerra ideológica y represiva, ideología que representaba la emergente Unión Soviética. A esa época se le denomina macartismo y lo ocurrido en aquel país fue realmente estremecedor. En este contexto es donde escribe Carlisle Floyd su ópera más importante, Susannah.

Susannah vive en la América profunda, en un lugar donde la religión y la tradición (en este caso entiéndase en el peor de los sentidos) prevalecen. La religión señala los valores de la sociedad al mismo tiempo que controla férreamente la vida de cada uno de sus componentes. La tradición evita el desarrollo de lo nuevo y en este caso, a Susana, una mujer de ideas avanzadas, le marca el lugar que le corresponde. Pero Susannah es y se siente libre y libre quiere y ahí choca con las mencionadas religión y tradición.

En esta América profunda hay otro elemento reseñable: la hipocresía, el afán de apariencia. Así los mismos hombres que reprochan a Susannah su vida licenciosas no tienen empacho en espiarla mientras se baña desnuda en el lago O el caso del pastor Olin Blitch que tras reprocharle su no asistencia a la iglesia terminará violando a la muchacha y comprobando en su crueldad que la joven era virgen.

Esta ópera es, de forma fidedigna, la fotografía de una de las Américas. En cierta forma nos recuerda a la fotografía que Benjamin Britten hace de Inglaterra en su Peter Grimes. En ambas coexisten la presión social, la hipocresía y la cobardía, que quedan perfectamente retratadas. En la primera Peter no tendrá más salida que el suicidio; en la segunda Susannah hará frente a la sociedad aun entendiendo que a largo plazo su reto es casi imposible. Su futuro es realmente complicado.

Escuchemos los tres fragmentos musicales habituales. En el primero escucharemos el final del primer acto. Susannah conoce los rumores del pueblo y es consciente del peligro que corre. Se une a su hermano en busca de consejo y de protección y ambos, abrazados, quedan a la espera de su destino. (1) Feeble-minded idject (¡Menudo cretino!).

En el segundo fragmento asistimos al sermón del pastor Blitch, quizás el momento más interesante de la ópera y más si la interpretación es de uno de los grandes de la lírica de las últimas décadas, Samuel Ramey. Una interpretación sencillamente extraordinaria. (2) I’m fixin to tell y’ bout a feller I knowed (Os hablaré sobre un leñador que conocí).

El tercer y último fragmento describe la violación de Susannah por parte del pastor. Este dice una cosa y hace otra y valiéndose de la soledad en la wue dice vivir impone su voluntad a la joven Susannah (3) I’m a lonely man, Susannah (Soy un hombre solitario, Susannah).


Versión: Susannah, de Carlisle Floyd (1955), Cheryl Studer (Susannah, soprano), Jerry Hadley (su hermano, tenor), Samuel Ramey (Olin Blitch, bajo), Orquesta de la Ópera de Lyon, Kent Nagano (dirección musical). 

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